loading...
پویمان
پویمان بازدید : 17 پنجشنبه 21 شهریور 1392 نظرات (0)


آینده قیمت مسکن در کانادا،آمریکا،انگلیس،چین،آلمان و ژاپن

جهش ناگهانی قیمت مسکن قبل از آغاز بحران مالی جهانی از نظر مقیاس و اندازه بسیار قابل توجه بود. به استثنای چند کشور، تنها راه باقی‌مانده برای قیمت‌ها، افزایش بود.

اقتصاد آنلاین/عطیه همدانی- جهش ناگهانی قیمت مسکن قبل از آغاز بحران مالی جهانی از نظر مقیاس و اندازه بسیار قابل توجه بود. به استثنای چند کشور، تنها راه باقی‌مانده برای قیمت‌ها، افزایش بود. اوضاع از آن زمان تا کنون کاملاً تغییر کرده است.


قیمت‌های جهانی مسکن

به گزارش اقتصاد آنلاین، براساس آخرین آمار در مورد قیمت مسکن، بازارهای مسکن و ملک در کشورهای مختلف در حال طی مسیر‌های مختلفی هستند. بازارهای نوظهور اخیرا با یک تکانه روبرو شدند و این شوک در قیمت‌های مسکن که به سرعت در حال افزایش هستند، منعکس شد؛ البته نرخ رشد قیمت مسکن در برزیل از 20 درصد در سال گذشته به 12 درصد در سال جاری کاهش یافت. بازار بحرانی مسکن در آمریکا نیز این روزها در وضعیت بهتری به سر می‌برد. در آمریکا قیمت‌ها به میزان 12 درصد در سال گذشته افزایش یافتند، البته در پی افزایش شدید در نرخ‌های وام‌های رهنی در فصل بهار، روند صعودی قیمت‌ها تا حدودی آهسته شده است. در بریتانیا طرح‌های دولتی برای ارائه سوبسید به منظور کاهش هزینه‌های مورد نیاز وام‌های رهنی مسکن و کمک به خریداران مسکن با پس‌انداز اندک باعث رونق بازار شد در حالی که عوامل بنیادی این بازار (بر خلاف آمریکا) نشان از تداوم قیمت‌های مسکن فراتر از ارزش واقعی آن‌ها داشت. قیمت‌های مسکن در ژاپن و بخش اعظم منطقه اروپا علی‌الخصوص در اقتصاد‌های بدهکار در جنوب اروپا و در کشورهای طلبکار شمالی مانند هلند در حال افزایش هستند. به نظر می‌رسد که بازار مسکن کانادا به دلیل بیش از اندازه بالا بودن قیمت‌ها از ارزش واقعی آن‌ها در آستانه ترکیدن حباب قیمتی است.

نمودار قیمت‌ مسکن از سال 200 تا 2013


بازارهای مسکن عمدتا دارای دروان‌های رکود و رونق هستند که در آن‌ها قیمت‌ها افزایش و یا کاهش می‌یابد. برای مقایسه اینکه قیمت‌های مسکن فراتر یا کم‌تر از ارزش واقعی آن‌ها هستند، اکونومیست از دو شاخص استفاده می‌کند. یک شاخص میزان قدرت خرید را در مقایسه قیمت‌ها با درآمد قابل تصرف اندازه گیری می‌کند و شاخص دیگر میزان سرمایه‌گذاری در مسکن را در مقایسه قیمت‌ها با اجاره‌ها بررسی می‌کند. اگر این شاخص‌ها بالاتر از میانگین تاریخی آن‌ها (از میانه دهه 70 میلادی) باشد، قیمت مسکن در آن کشور بیش از حد بالا رفته است و در غیر این صورت قیمت مسکن کم‌تر از حد کاهش یافته است. بر همین اساس؛ قیمت‌های مسکن در کانادا حبابی است درحالیکه در ژاپن کمتر از سطح ارزش واقعی مسکن است.


شاخص‌های قیمت مسکن

بازار بحرانی مسکن در آمریکا به سمت بهبود رفته است و قیمت‌های مسکن در سال گذشته به میزان 12.1 درصد افزایش یافته است. با توجه به اینکه سطح قیمت‌ها کم‌تر از ارزش واقعی آن‌ها نسبت به درآمد هستند، به نظر می‌رسد که این شرایط نشانه‌ی بهبود بازار مسکن است. افزایش سریع در نرخ‌های وام‌های رهنی از ماه می، و علایم کاهش سیاست‌های خرید اوراق قرضه توسط فدرال رزرو، در هر حالتی باعث کاهش روند رونق این بازار خواهد شد.

 

قیمت واقعی مسکن از سال 2000 تا 2013


شرایط بهبود بازار مسکن هم‌چنان لرزان و بی‌ثبات است. رشد قیمت‌ مسکن در ماه‌های اخیر معادل 3.9 درصد بوده است که احتمالاً در آینده سرعت بیشتری خواهد یافت اگرچه ارزش مسکن هنوز هم بیش از اندازه واقعی آن است. طرح دولتی ارائه سوبسید برای کاهش هزینه‌های تامین مالی برای وام‌دهندگان مسکن و از طریق کمک به وام‌گیرندگان با حساب بانکی اندک باعث رونق بازار مسکن بریتانیا شده است.

 

نسبت قیمت مسکن به درآمد از سال 2000 تا 2013



علی‌رغم قیمت‌های مطلوب، قیمت‌ مسکن در ژاپن با نرخ 2.2 درصد در حال کاهش هستند. بدترین عملکرد بازار مسکن متعلق به منطقه اروپا علی الخصوص در جنوب اروپا (کاهش 8.2 درصد قیمت‌ها در اسپانیا در سال گذشته) و برخی کشورهای شمال اروپا (افت 5.8 درصد قیمت‌ها در آلمان) است. بازار مسکن فرانسه نیز با رکود روبرو است. اگرچه در اسپانیا، ارزش‌های مسکن با شاخص‌های اکونومیست افزایش یافته است اما قیمت‌های مسکن از اوایل سال 2008 با افت 30 درصدی روبرو شد. به نظر می‌رسد با توجه به جهش 49 درصدی در بازار مسکن ایرلند، این روند صعودی پایدار باشد.

 

نسبت قیمت مسکن به اجاره بها از سال 2000 تا 2013

در آلمان وضعیت بازار مسکن بهتر است زیرا از آشفتگی‌‌های زمان قبل از بحران در امان بود. قیمت‌ها در سال گذشته معادل 5.1 درصد افزایش یافت، که باعث رونق تقاضای داخلی شد و به روند بهبود اقتصادی در منطقه یورو نیز کمک کرد.

 

درصد تغییر قیمت واقعی مسکن از سال 2000 تا 2013

 

 









  
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 267
  • کل نظرات : 17
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 55
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 143
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 143
  • بازدید ماه : 187
  • بازدید سال : 215
  • بازدید کلی : 2,024