loading...
پویمان
پویمان بازدید : 0 سه شنبه 05 فروردین 1393 نظرات (0)


در حالی که گفته می‌شود مراحل خرید و فروش آپارتمان آسان شده اما برای نقل و انتقال مردم باید هفت خوان سختی را بگذرانند.

 خرید و فروش ملک و آپارتمان دارای حساسیت های زیادی است و مردمی که احیانا پس اندازی داشته و یا ارثی به آنها رسیده است برای رسیدن به خانه ای که خریداری کرده اند باید از هفت خوان رستم عبور کنند.
 
آنها برای خرید یا فروش آپارتمان ابتدا به بنگاه های زیادی مراجعه می‌کنند که بنگاه بعد از معرفی چندین خانه و پس از توافق خریدار و فروشنده نسبت به انجام معامله و تنظیم مبایعه‌نامه اقدام می‌کند.
 
در مرحله بعدی بنگاه دار اقدام به گرفتن کد رهگیری می‌کند که در این بین حق بنگاهی از خریدار و فروشنده بر اساس نرخ اتحادیه گرفته می شود ،که در برخی از این بنگاه ها این روال متاسفانه انجام نمی شود و تعدادی از آنها قبل از خرید و فروش توافقات پنهانی را یا با فروشنده و یا با خریدار انجام می دهند و رقم های بسیار بالاتری از نرخ اتحادیه از طرفین دریافت می کنند.
 
طرطرذطگرچه بنگاهی‌ها می‌گویند، حق کمیسیون بنگاه از سال 80 تاکنون تغییری نکرده و به همان نرخ یک درصد محاسبه می‌شود، در حالی که طی این سالها تورم وجود داشته است.
 
مثلا برای نوشتن یک اجاره نامه یکساله آپارتمان با اجاره ماهانه 130هزار تومان و 25 میلیون تومان ودیعه که معادل بنگاهی آن ماهانه 880هزار تومان است و حق بنگاهی آن 440هزار تومان است که نفری 220هزار تومان است یعنی یک مستاجر که معمولا قشر کم درامد است برای یک تنظیم سند اجاره یک ساله که هر سال تکرار می‌شود باید فقط 220 هزار تومان حق بنگاهی بدهد که خدمات آن چنانی هم دریافت نکرده است.
 
اما مراحل پیچیده بعدی یعنی مراجعه به دفاتر ثبت اسناد رسمی آنقدر پیچیده و وقت‌گیر است که موجب شده فروشنده خانه ها در بسیاری از موارد با آگاهی از این مراحل قید سند قطعی را بزنند و با وکالت بلاعزل به خریدار خود را  از این گرفتاری نجات دهند. 

طرطرذطاولین کار در دفتر اسناد رسمی استعلام ثبتی سند رسمی است که برای محضر‌دار و خریدار مشخص شود که آیا این سند در گرو بازداشتی یک زندانی یا مطلب دیگری قرار دارد یا نه.
 
در ظاهر این استعلام به صورت اینترنتی یعنی از یک شبکه اینترانتی انحصاری بین دفتر اسناد رسمی و اداره ثبت مربوطه انجام می‌شود که هزینه آن 20 هزار تومان از صاحب سند گرفته می‌شود، اما همین امر  حداقل 48 تا 72 ساعت طول می‌کشد.
 
در مرحله بعدی بعد از دریافت جواب استعلام ثبتی باید از شهرداری مفاصا حساب عوارض دریافت کند که معمولا صاحب سند و یا وکیل او با داشتن برگه وکالت به شهرداری مراجعه کرده، اما در شهرداری ظرف 2 تا 3 ساعت برگه عوارض نوسازی، عوارض پسماند و سهم 2000 تومانی از هر ملک برای کمک به آموزش و پرورش از او دریافت می‌شود و برگه مفاصا حساب همانجا صادر می‌شود.

مرحله بعد مراجعه برای دریافت مفاصا حساب اداره دارایی و مالیات است که بیش از 10 روز وقت می‌گیرد و در روز اول باید سند و کپی، بنچاق، سند رهنی، کد رهگیری بنگاه، مبایعه‌نامه، پایان کار آپارتمان و کپی شناسنامه و کارت ملی صاحب سند دریافت می‌شود و بعد باید مبلغ مالیات آپارتمان را که معمولا حدود 200 تا 250 هزار تومان است به صورت دستگاه پایانه فروش در همان اداره مالیات که اگر وصل باشد باید بپردازد و اگر دستگاه پایانه فروش وصل نباشد، باید به یک شعبه بانک ملی مراجعه کرده و مالیات متعلقه ملک را بپردازد و سند آن و مدرک آن را تحویل اداره مالیات دهد و در مرحله بعد باید برگه مفاصا حساب مالیاتی را دریافت کرده و به محضر تحویل دهد،که در بین طی کردن این مراحل فاصله بین دو تا 3 روز داده می شود و اگر خانه کلنگی باشد که وامصیبتا دارد و مراحل آن حداقل 10 روز دیگر اضافه میشود .

طرطرذطبه گزارش مشرق ،اکثر مردمی که برای پرداخت مالیات نقل و انتقال املاک به اداره مالیات مراجعه می کنند ،از تعداد کم متصدیان ناراضی هستند و در گفت و گو با خبرنگار ما گفتند:برای پول دادن به دولت هم باید التماس کنیم و در صف بایستیم ، چرا اینترنتی این کار انجام نمی شود تا وقت ما گرفته نشود. 
 
بعد از اینکه برگه مفاصا حساب شهرداری و مالیات و استعلام ثبتی سند انجام شد، در مرحله بعد نوبت نوشتن بنچاق در محضر می‌شود که آن هم یک روز طول می‌کشد و بعد از انجام قطعی معامله محضر‌دار نیز از هر یک از طرفین بابت انتقال قطعی سند مبلغی را دریافت و انتقال قطعی سند انجام می‌شود.
 
حال سوال این است که در شرایطی که تاکید بر این می‌شود که کارها به صورت الکترونیکی و با مراجعه غیرحضوری مردم انجام شود، چرا مراحل پیچیده اداری و ثبتی طراحی شده و چرا مردم مجبور شوند برای اینکه در مهلت مقرر کارهایشان انجام شود و یا اینکه بیش از آن معطل نشوند، به افراد دلال و رشوه‌گیر مراجعه کنند و چرا ادارات هنوز به مردم می‌گویند امروز برو فردا بیا؟
 
آیا مالیات دهنده نباید اکرام شود، چرا برای دادن مالیات خرید و فروش آپارتمان که اتفاقا به نرخ دفتری و به قیمت 30                   سال                قبل محاسبه می‌شود، مردم باید چند روز و طی نوبت های مکرر به اداره مالیات  مراجعه    کنند؟
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 267
  • کل نظرات : 17
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 48
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 34
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 34
  • بازدید ماه : 78
  • بازدید سال : 106
  • بازدید کلی : 1,915