loading...
پویمان
پویمان بازدید : 2 پنجشنبه 24 مرداد 1392 نظرات (0)


البته آخوندی یک راهکار اساسی را برای حل مشکلات بازار مسکن ارائه کرد و آن این است که از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری بتوانیم قدرت خرید مردم را افزایش دهیم. بزرگترین کارکرد این صندوق نیز افزایش قدرت مردم برای تأمین مسکن مورد نیاز است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری مسکن در طول زمان حداقل 500 درصد قدرت خرید را افزایش می‌دهند.

 پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و به واسطه وجود مشکلات فراوان در خوزه مسکن یکی از موضوعاتی که بیشترین توجه مردم را به خود جلب کرده بود، ارائه برنامه برای حل مشکل مسکن و کاهش قیمت آن بود.

بازار مسکن طی سال های گذشته تا حدی با افزایش قیمت ها رو به رو بوده که تقاضا برای خرید آن کاهش و برای رهن و یا اجاره افزایش یافته است و بر همین اساس لقب سونامی مسکن را به بازار مسکن دادند.

دولت نهم و دهم با اجرای طرح مسکن مهر قصد جلوگیری از بروز سونامی مسکن را داشت اما به واسطه وجود نقص هایی که در این طرح همچون اجرای آن در مناطق نا مناسب وجود داشت آنچنان که باید با موفقیت همراه نبود و نتوانست به طور کامل مشکلات بازار مسکن را برطرف کند.

بر همین اساس یکی از چالش های دولت یازدهم کنترل قیمت مسکن و تامین نیاز متقاضیان در این بخش است، زیرا هر ساله به میزان تقاضای مسکن افزوده می شود و با توجه به افزایش قیمت مسکن متقاضیان به بازار رهن و اجاره هدایت می شوند.

این در شرایطی است که در سال های اخیر اگرچه به واسطه افزایش قیمت مسکن تمالی متقاضیان برای اجاره آن افزایش یافته اما اجاره بها نیز از این سونامی در امان نبوده و مردم هر سال مجبور به اجاره خانه هایی با متراژ کوچک تر هستند و در صورتی که مشکل مسکن در کوتاه مدت برطرف نشود به طور حتم سونامی دیگری در بازار مسکن و به خصوص در بازار اجاره در راه خواهد بود.

حجت الاسلام حسن روحانی هم اکنون عباس آخوندی را به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی معرفی کرده است و در صورتی که بتواند رای اعتماد را از مجلس بگیرد راه سختی را برای مقابله با سونامی مسکن در پیش دارد.

عباس آخوندی فردی است که در برنامه های خود به بخش خصوصی توجه ویژه ای دارد و همواره از به کار گیری بخش خصوص در طرح های عمرانی حمایت کرده و شاید این برگ برنده دولت یازدهم در کنترل سونامی مسکن باشد.

البته آخوندی یک راهکار اساسی را برای حل مشکلات بازار مسکن ارائه کرد و آن این است که از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری بتوانیم قدرت خرید مردم را افزایش دهیم. بزرگترین کارکرد این صندوق نیز افزایش قدرت مردم برای تأمین مسکن مورد نیاز است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری مسکن در طول زمان حداقل 500 درصد قدرت خرید را افزایش می‌دهند.

آخوندی همچنین درباره طرح مسکن مهر می گوید پروژه‌های این طرح با دو مسئله بسیار بزرگ مواجه هستند؛ یکی تأسیسات و زیرساخت‌های آن و دیگری نحوه خدمات‌رسانی شهری. اینها دو مسئله اصلی است که فعلاً این طرح با آنها دست به گریبان است. علاوه بر این موضوع تأمین منابع مالی پروژه‌های نیمه‌تمام طرح مسکن مهر نیز یکی دیگر از مسائل آن است. قاعدتاً برای این مسائل باید اندیشه‌کرد. ایده‌هایی دارم در این خصوص که چگونه می‌توانیم خدمات شهری مسکن مهر را که در مجموعه خدمات شهری قرار دارند به شهرداری‌ها واگذار کنیم. به‌عبارت دیگر دولت تمام اعتباراتی را که می‌خواهد برای تأسیسات زیربنایی و خدمات شهری هزینه کند در اختیار شهرداری‌ها قرار دهد.

وی درباره پروژه‌هایی که خارج از محدوده شهر قرار دارند نیز معتقد است برای این پروژه‌ها نیز به‌فکر ایجاد شهرداری‌های جدید هستم تا به‌نحوی به نهادهای خدمات شهری وصل شوند. امکان این‌که خدمات حدود 2 میلیون واحد مسکونی را دولت تأمین کند وجود ندارد و مسکن ناپایدار خواهد بود. بنابراین باید به‌نحوی تلاش کنیم خدمات زیربنایی و شهری پروژه‌های مسکن مهر را تأمین کنیم.

با توجه به تمام این موارد و سابقه وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در می یابیم که آخوندی با نگاه بهره گیری از ظرفیت بخش خصوصی قدم به میدان وزارت راه و شهرسازی گذاشته است و اعتقاد دارد که باید در آینده به شدت سیاست گذاری وزارت راه و شهرسازی به سویی حرکت کند که بخش خصوصی در آن حداکثر فعالیت را داشته باشد. 

در شرایطی که طی روزهای آینده نمایندگان وضعیت حضور آخوندی در وزارت راه و شهرسازی را مشخص می کنند باید دید وی می تواند در صورت حضور در این وزارتخانه با برنامه های خود برای استفاده از بخش خصوصی سونامی مسکن را مهار کند یا خیر.                                                                                                 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 267
  • کل نظرات : 17
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 57
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 196
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 196
  • بازدید ماه : 240
  • بازدید سال : 268
  • بازدید کلی : 2,077