loading...
پویمان
پویمان بازدید : 2 چهارشنبه 08 آبان 1392 نظرات (0)


بسیاری از کارشناسان معتقدند ادامه طرح مسکن مهر به شیوه کنونی باید افزایش حجم نقدینگی و نرخ تورم خواهد شد.

در شرایطی که حدود 3 ماه انتخاب وزیر راه و شهرسازی جدید می گذرد بدون شک اساسی ترین چالش این وزارت خانه موضوع مسکن مهر است که در این مدت اظهارنظرهای متفاوتی نیز در این زمینه مطرح شده است.

پس از آنکه هفته گذشته وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که مسکن مهر به ظاهر به نفع مردم است اما در واقع این پروژه برای گرفتار کردن دولت های آینده مردم است و دائما از من پیرامون مسکن مهر سوال می شود و من مجبورم پاسخ دهم که ما به تعهدات دولت گذشته پایبندیم اما این طرحی نیست که خیلی مناسب باشد و فکر کنید باید ادامه یابد، این موضوع به یکی از پر بحث ترین مسائل اقتصادی کشور تبدیل شد و اظهارنظرهای متفاوتی نیز در این زمینه مطرح شد.

اما این اظهارنظر وزیر راه و شهرسازی واکنش نمایندگان مجلس را نیز به همراه داشت و سید مهدی هاشمی رئیس کمیسیون عمران مجلس اعلام کرد که وزیر راه و شهرسازی باید در مجلس درباره آینده مسکن مهر توضیح دهد.

بر همین اساس قرار بود که آخوندی روز گذشته به کمیسیون عمران مجلس برود و درباره مسائل مطرح شده درباره مسکن مهر توضیح دهد که تاخیر در حضور وزیر راه در جلسه کمیسیون این موضوع را به زمان دیگری موکول کرد.

هم اکنون در شرایطی آخوندی می گوید ادامه اجرای مسکن مهر ممکن نیست که بسیاری از کارشناسان نیز معتقدند طرح مسکن مهر یکی از طرح های خوب برای خانه دار شدن افراد کم درآمد بود که متاسفانه بد اجرا شد و زیرساخت های لازم برای اجرای این طرح فراهم نبود.

قادری در گفت و گو با خبرآنلاین گفته است که ادامه اجرای طرح مسکن مهر به شیوه کنونی غیر ممکن است و دولت نمی تواند با ارائه تسهیلات تکلیفی توسط بانک مرکزی و بانک مسکن این طرح را ادامه دهد چراکه این موضوع موجب افزایش نقدینگی در جامعه می شود.

با توجه به این که طی سال های اخیر یکی از دلایل اصلی افزایش نرخ تورم افزایش حجم نقدینگی موجود در جامعه بوده است این اظهار نظر قادری به این معنی است که ادامه طرح مسکن مهر به شیوه کنونی موجب افزایش تورم خواهد شد. موضوعی که پیش از این نیز چهره های اقتصادی مختلفی همچون علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز به آن تاکید کرده و از سهم 40 درصدی مسکن مهر در تورم سخن گفته اند.

البته بسیاری از کارشناسان نیز معتقدند که با توقف مسکن مهر تعادل در بازار مسکن از بین می رود و این موضوع موجب افزایش قیمت مسکن در بازار خواهد شد. علی اکبر آقایی نایب رئیس کمیسیون عمران در این رابطه می گوید در شرایطی که مسکن مهر متوقف شود تولید مسکن در کشور متوقف شده و این موضوع قیمت مسکن را افزایش خواهد داد و بر همین اساس هم اکنون بهترین زمان برای خرید مسکن است.

برنامه دولت برای حل مشکل مسکن

عباس آخوندی پیش از انتخاب به عنوان وزیر راه و شهرسازی در برنامه خود تاکید کرده است که قانونمندسازی عوارض توسعه و عمران، تطویل مدت اجاره واحدهای مسکونی در جهت حمایت از حقوق مستاجران، حمایت از گروه‌های آسیب پذیر اقتصادی و اجتماعی، مشارکت دادن شهرداری‌ها و نهادهای اجتماعی و خیریه مردم در افزایش بهره‌وری، تامین خدمات زیربنایی و بهبود محیط مسکونی مجموعه‌های مسکن مهر، بررسی خدمات زیر بنایی مسکن مهر و تدبیر برای حل مشکلات خریداران، حمایت از ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری مسکن و رفع موانع از طریق بازنگری در مقررات مربوط و مشارکت فعال در بهبود کیفیت ساخت و ساز ساختمان‌های مسکونی به عنوان محورهای اصلی برنامه خود در حوزه مسکن معرفی کرده است.

همچنین آخوندی در جلسه رای اعتماد گفته معتقدم مسکن مهر باید سه طبقه پایین درآمدی را پوشش دهد و به همین منظور در دوران وزارت مسکن و شهرسازی پیگیر مسکن اجتماعی بودیم. بنابراین مخالف مسکن مهر نیستم، زیرا خود اولین کسی بودم که تامین مسکن اقشار کم درآمد را وارد نظام برنامه ریزی ایران کردم. باید به مسکن اقشار متوسط هم توجه شود، زیرا طرح مسکن فقط مختص به مسکن مهر نیست و برنامه تامین مسکن ایران فراتر از مسکن مهر است.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه مکان یابی مسکن مهر درست انجام نشده است، گفته است تاسیسات زیربنایی و خدمات روبنایی از مهمترین مشکلات پروژه مسکن مهر است بنابراین در حال حاضر اصلی ترین ماموریت ما این است که این تاسیسات را تامین کنیم. راهکار آن تقویت نهادهای شهرداری و تمرکز کمک دولت توسط شهرداری ها است، همچنین معتقدم که باید مدیریت در تمام بخش های صنعت حمل و نقل و مسکن و شهرسازی با هم در نظر گرفته شود و نمی توان تمام وظایف را به مسکن مهر تقلیل داد.

هم اکنون در شرایطی که موضوع مسکن مسکن به یکی از پرحاشیه ترین مسائل اقتصادی کشور تبدیل شده است و نمایندگان مجلس نیز به پاسخگویی وزیر راه در این زمینه تاکید کرده اند باید دیدی سرانجام وزارت راه و شهرسازی چه تصمیمی را برای آینده مسکن مهر و همچنین حل مسکن مسکن اتخاذ خواهد کرد.                                                          

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 267
  • کل نظرات : 17
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 59
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 223
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 223
  • بازدید ماه : 267
  • بازدید سال : 295
  • بازدید کلی : 2,104