loading...
پویمان
پویمان بازدید : 3 پنجشنبه 02 خرداد 1392 نظرات (0)


قیمت زمین بالاتر از آپارتمان رفت

افزایش قیمت مسکن موجب شده است در حال حاضر آپارتمان نوساز با شرایط مناسب کمتر از 2.5 میلیون تومان در اکثر محله‌های شهر تهران وجود نداشته باشد و قیمت هرمترمربع زمین تا 500 هزار تومان بیش از یک آپارتمان نوساز معامله شود.

با شروع افزایش قیمت مسکن از بهمن ماه سال گذشته، قیمت ها در این بخش به طور فزاینده ای افزایش پیدا کردند به طوری که این سومین جهش قیمتی مسکن در 30 سال گذشته بود و تاثیر زیادی را بر قدرت خرید متقاضیان بازار، گذاشت.
براین اساس، جهش قیمت مسکن موجب شد که برخی قیمتها از بازار مسکن شهر تهران حذف شوند و دیگر آپارتمان و یا زمینی با این نرخ در تهران وجود نداشته باشد. در واقع تا پیش از این در برخی از محله های تهران، آپارتمانهای نوساز با قیمت هر مترمربع 1.5 تا 2 میلیون تومان قابل خرید بودند اما در حال حاضر با قیمتی کمتر از 2 میلیون و 500 هزار تومان نمی توان خانه مناسبی در اکثر محله های تهران، یافت.
از سوی دیگر، افزایش قیمت مسکن موجب شده است که بساز بفروشها آپارتمان‌های خود را به فروش نرسانند و در انتظار گرانی بیشتر مسکن باشند که این هم یکی از دلایل آشفتگی بازار مسکن در این روزها است. در واقع خریداران به دنبال ارزانی مسکن و فروشندگان برای گرانی، در بازار حضور ندارند و این موضوع باعث رکود بی سابقه ای در بخش مسکن شده است.
همچنین با افزایش قیمت آپارتمان، نرخ خانه های کلنگی هم افزایش یافت به طوری که قیمت هرمترمربع زمین تا 500 هزار تومان بیش از یک آپارتمان نوساز معامله می شود که همین امر رونق زیادی را در بازار خرید و فروش زمین به دنبال داشته است. به خصوص در حوزه بافت های فرسوده که به دلیل اختصاص وام های قرض الحسنه و با سود کم، خریدار بیشتری برای آپارتمان های نوساز این بخش وجود دارد.
قیمت آپارتمان‌های کمتر از 50 متر
یک سوئیت در خیابان جمهوری - اسکندری به مساحت27 متر با نرخ 108 میلیون تومان به فروش می رسد و واحد دیگری در هاشمی یادگار امام به مساحت40 متر، نوساز با پارکینگ 161 میلیون تومان قیمت گذاری شده است.
یک دستگاه آپارتمان در خیابان پیروزی - دلگشا به مساحت 36 مترمربع طبقه 2 با پارکینگ به نرخ 20 میلیون تومان رهن 20 میلیون تومان وام و 100 میلیون تومان نقد به فروش می رسد و در سه راه آذری - لقمان حکیم یک واحد 39متری یک خوابه، طبقه 4 زیر قیمت 98 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.
واحدی به مساحت 40 مترمربع در هفده شهریور تیردوقلو با عمر یکساله و انباری، طبقه سوم با 16 میلیون تومان وام، 20 میلیون تومان رهن، 68.5 میلیون تومان نقد به فروش می رسد و آپارتمان دیگری با متراژ 40 متر در بریانک - گلستانی، طبقه سوم با عمر 5 ساله و پارکینگ با 84 میلیون تومان نقد، 20 میلیون تومان وام و 23 میلیون تومان رهن قیمت‌گذاری شده است.
مالک آپارتمانی درخیابان جیحون به متراژ 35.5 متر، یک خوابه، طبقه اول با پارکینگ و بالکن با عمر 10 ساله با شرایط 20 میلیون تومان رهن و 13 میلیون تومان وام، 96 میلیون تومان نقدی دریافت می کند و در خیابان خوش - مرتضوی، واحد به مساحت 45 مترمربع، طبقه دو با شرایط 25 میلیون تومان وام، 30 میلیون تومان رهن و 98 میلیون تومان نقد به فروش می رسد. در انتهای جیحون - غفوری هم واحدی 45 متری، طبقه اول با انباری متری 2 میلیون و 800 هزار تومان قیمت گذاری شده است. 

پویمان بازدید : 4 چهارشنبه 01 خرداد 1392 نظرات (0)


وزارت راه و شهرسازی برای تکمیل آورده متقاضیان مسکن مهر پردیس تا10 خرداد ماه فرصت داد.

مهدی هدایت با بیان اینکه مهلت آورده متقاضیان مسکن مهر پردیس تمدید شد گفت: متقاضیانی که در دوره پیش طرح مسکن مهر پردیس نام نویسی کرده اند باید آورده خود را تکمیل کنند تا از فهرست حذف نشوند.
هدایت در ادامه افزود: حدود 160 هزار نفر برای طرح مسکن مهر پردیس نام نویسی کرده اند که حدود 80 هزار نفر متناسب با ظرفیت 80 هزار مسکن پایش اطلاعات شده اند.
هدایت با اشاره به اینکه از 80 هزار نفر  55 هزار نفر آورده خود را تکمیل کرده اند  گفت: حدود 25 هزار نفر تا پایان10 خرداد ماه فرصت دارند این کار را انجام دهند، در غیر این صورت این ظرفیت در اختیار متقاضیان ذخیره قرار خواهد گرفت.
مدیر عامل شرکت عمران پردیس گفت: در صورتی که این 25 هزار نفر آورده خود را در این مهلت تازه تکمیل نکنند از این فهرست حذف می شوند.
وی در ادامه یاد‌آور شد: این مهلت پیش از این پایان امروز تعیین شده بود که تا 10 روز دیگر ادامه خواهد داشت.

پویمان بازدید : 1 سه شنبه 31 اردیبهشت 1392 نظرات (0)


وقتی قیمت‌گذاری خانه‌های فروشی هیچ قاعده و چارچوبی ندارد و به صورت سلیقه‌ای و رقابتی با دیگر خانه‌های فروشی در محل فروخته می‌شوند، چشم و هم‌چشمی‌ها تعیین‌کننده بازار مسکن شده‌ است و در یک چشم برهم زدن قیمت‌ها به میزان زیادی بالا و پایین می‌شوند.

افزایش جمعیت کلان شهر تهران روزبه روز به مشکلات این شهر می‌افزاید و علاوه بر کار و اشتغال، مهمترین مشکل، تامین "مسکن" عنوان می‌شود که متولی مسکن کشور وجود خانه‌های خالی و ساخت واحدهای مسکن مهر در نزدیکی شهرهای بزرگ را از جمله راه‌ حل‌های تامین مسکن عنوان می‌کند اما این پرسش مطرح است که چرا با وجود 400 هزار خانه خالی و افزایش ساخت‌وسازها هنوز بسیاری از متقاضیان برای خرید و اجاره یک واحد آپارتمان با این مشکل مواجهند؟
فایل‌های املاک پر اما جیب متقاضیان خالی!
با سرزدن به بنگاه‌های املاک تهران،‌ افزایش قیمت و کاهش قدرت خرید و اجاره خانه بیش از هر مورد دیگری به چشم می‌خورد. برخی مشاوران املاک می‌گویند "فایل‌هایشان پراز آپارتمان‌های مختلف است اما یا متقاضی نیست یا قیمت‌ها به قدری بالاست که متقاضیان ترجیح می‌دهند در واحدی که مستقر هستند بمانند و فکر جابه‌جایی به سرشان نزند".
نزول حباب قیمتی مسکن در راه است
البته به اعتقاد اکثر مشاوران املاک این وضعیت طبیعی است و با پایان یافتن سال تحصیلی، شروع فصل جابه‌جایی‌ رونق به بازار مسکن برمی‌گردد و قیمت خانه به ثبات می‌رسد.
برخی دیگر فصل بهار را پایان روزهای حبابی مسکن عنوان کرده و می‌گویند بالاخره این بلاتکلیفی قیمت‌ مسکن تمام شدنی است و حباب ایجاد شده مسکن همچون سال 86 یکباره کم می‌شود و افزایش دوباره قیمت‌ها بعید است.
در گفت‌وگو با برخی مشاوران املاک مناطق مختلف تهران مبنی بر تاثیر ساخت خانه‌های جدید بر قیمت خانه‌های قدیمی‌تر، آنها این روال در بازار مسکن را طبیعی دانسته و برخی دیگر این مورد را قبول نداشته و معتقدند هر خانه‌ای ویژگی خود را دارد و نباید به دنبال افزایش قیمت‌ها، سودجویی مالکان رواج یابد.
این درحالی است که قیمت‌گذاری خانه‌های فروشی هیچ قاعده و چارچوبی ندارد و به صورت سلیقه‌ای و رقابتی با دیگر خانه‌های فروشی در محل صورت می‌گیرد که امید است چارچوب یا قاعده‌ای برای تعیین قیمت‌ هر خانه فروشی اعمال شود تا چشم و هم‌چشمی‌های قیمت‌گذاری از بازار مسکن چشم ببندد.


پویمان بازدید : 4 دوشنبه 30 اردیبهشت 1392 نظرات (0)


تعیین نرخ متناسب با متراژ و امکانات

شرکت عمران شهرجدید پردیس با افزایش قیمت واحدهای مسکن مهر در فاز 3 شهر جدید پردیس متناسب با متراژ و امکانات موافقت کرده است و در هفته آینده این افزایش قیمت اطلاع رسانی می شود.

شرکت عمران شهر جدید پردیس قصد دارد تا قیمت واحدهای مسکن مهر در فاز 3 این شهر را افزایش دهد. براین اساس در هفته های آینده چگونگی افزایش قیمت اطلاع رسانی می شود. ضمن آنکه واحدهای این فاز متناسب با متراژ و امکانات، افزایش قیمت خواهند داشت.
این در حالی است که پیش از این وزارت راه و شهرسازی به دنبال افزایش قیمت در بخش مصالح ساختمانی در ابلاغیه ای حداکثر افزایش قیمت را مشخص کرده بود و به گفته علی نیکزاد مسکن مهر نباید بیش از این رقم افزایش قیمت داشته باشد.
همچنین وزیر راه و شهرسازی در ابلاغیه ای به شرکت عمران شهرجدید پردیس اعلام کرده است که متقاضیان برای تمامی واحدهایی که در فازهای جدید این شهر در حال ساخت هستند در مرحله دوم 5 میلیون بیشتر آورده پرداخت کنند. مسئولان شرکت عمران پردیس معتقدند که رقمی که در ابتدا برای واحدهای مسکن مهر اعلام می شود رقم مشخصی نیست و پس از شروع کار، رقم واقعی محاسبه می شود.

پویمان بازدید : 3 یکشنبه 29 اردیبهشت 1392 نظرات (0)


انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان قیمت انواع سیمان تولیدی کارخانه‌های داخلی را بین 14 تا 21.5 درصد افزایش داد.

وزارت صنعت، معدن و تجارت اوایل اردیبهشت سال جاری براساس تفاهم‌نامه‌ای وظایف تنظیم بازار و قیمت گذاری سیمان را به انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان واگذار کرد.

در حالی که پیش‌بینی می‌شد انجمن سیمان دستکم تا چند ماه از تغییر در قیمت سیمان خودداری کند اما هنوز جوهر تفاهم‌نامه بین این انجمن و وزارت صنعت خشک نشده، بخش خصوصی با توجه به اختیارات بدست آورده مصوبه افزایش 14 تا 21.5 درصدی قیمت سیمان را به کارخانه‌های داخلی ابلاغ کرد.

براساس تازه‌ترین آمار منتشر شده تولید سیمان در کشور در فروردین سال جاری با رشد دو درصدی نسبت به مدت مشابه در سال قبل به حدود پنج میلیون تن رسید.

در ابلاغیه جدید انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان آمده است که عطف به ماده یک از بند الف تفاهم‌نامه امضا شده بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان و ابلاغیه شماره 42758/60 مورخ دهم اردیبهشت ماه سال 1392 وزارتخانه مذکور و در راستای وظایف مدیریتی و راهبردی تنظیم بازار داخلی و صادرات کشور و بررسی مستندات مربوط به افزایش هزینه‌های تولید ناشی از افزایش دستمزدها، هزینه‌های حمل مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای مرتبط تولید و افزایش هزینه‌های تامین قطعات یدکی داخلی و خارجی توسط کارگروه منتخب انجمن (مدیران وکارشناسان هولدینگ‌های سیمان) در تاریخ چهاردهم اردیبهشت سال 1392 و رعایت مصالح مصرف‌کنندگان با استناد مصوبه مورخ 25 اردیبهشت ماه سال 1392 هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان بدین وسیله جدول زیر با لحاظ 14 تا 21.5 درصد افزایش در قیمت پایه انواع سیمان فله برای اجرا از تاریخ بیست و ششم اردیبهشت سال 1392 ابلاغ می‌شود.

جدول قیمت سیمان خاکستری (ریال)

 

نوع سیمان قیمت قبلی درب کارخانه (فله) قیمت جدید درب کارخانه (فله)
تیپ 325-1 674660 810000
سیمان پوزولانی ویژه - 750000
سیمان پوزولانی 692960 790000
تیپ2 692960 840000
تیپ 425-1 705160 850000
تیپ 5 711260 860000
تیپ 5252-1 735660 870000

همچنین در این ابلاغیه آمده است با توجه به عدم افزایش نرخ‌های خرید پاکت هزینه بسته‌بندی تا اطلاع ثانوی به ازای هر تن سیمان پاکتی بدون افزایش معادل 150 هزار ریال است.

همچنین مبلغ عوارض و مالیات بر ارزش افزوده از خریدار اخذ و به قیمت‌های فوق اضافه و در فاکتور فروش درج شود.



پویمان بازدید : 2 شنبه 28 اردیبهشت 1392 نظرات (0)


مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران با بیان اینکه فرآیند درستی در زمینه فعالیت مجریان متخصص وجود ندارد، بر لزوم استفاده از مجریان متخصص و ماهر در ساخت‌وسازها تاکید کرد.

جواد کریمیان اقبال در گفت‌وگو با سایت اطلاع رسانی شهرداری تهران با تاکید بر اهمیت مجریان ماهر در افزایش کیفیت ساخت‌وساز گفت: چنانچه بتوان مجریان ساختمانی متخصصی تربیت کرد بسیاری از مشکلات امروز ساخت و ساز برطرف خواهد شد.

او افزود: افزایش کیفیت ساخت و ساز و انجام این کار توسط متخصصان از جمله مزایای استفاده از مجریان متخصص است، چراکه با این کار دست کسانی که در ساخت و ساز تخصصی ندارند کوتاه می‌شود و همچنین بسیاری از مهندسان ساخت‌و‌ساز که در حرفه‌های دیگر مشغول به کار هستند به شغل اصلی خود باز می‌گردند.
مدیر کل معماری و ساختمان شهرداری تهران با اشاره به نبود فرآیندی درست در زمینه فعالیت مجریان متخصص اظهار کرد: ساختار سازمان مهندسی در شکل‌دهی به مجموعه‌ای که این افراد بعد از فارغ التحصیل شدن از دانشگاه در جای خود به کار گرفته شوند درست نیست و دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی برای نظارت ساختمان به کار گرفته می‌شوند، در صورتی که پیش از نظارت باید چند سالی در زمینه اجرایی مهارت کسب کرده باشند و بعد آن بر ساخت‌وساز نظارت کنند.
کریمیان اقبال تصریح کرد : درغیر این صورت نظارت‌هایی که بر ساخت و ساز‌ها صورت می‌گیرد سوری می‌شود و مشکلات اجرایی به وجود می‌آید و کسانی در کار اجرا به فعالیت می‌پردازند که تجربی کار را یاد گرفته‌اند و تحصیلات دانشگاهی در این خصوص ندارند.
او اظهار کرد: در این راستا با سازمان نظام مهندسی تعاملاتی صورت گرفته است تا شرکت‌هایی ایجاد شود که صلاحیت افراد در آن به تایید رسیده باشد و به این ترتیب مشکلاتی مانند برگه فروشی مهندسان که بسیار رایج بوده است، کاهش یابد.
کریمیان اقبال خاطرنشان کرد: در صورت اجرای این فرآیند نظارت‌ها در کل بهتر صورت می‌گیرد و کنترل کیفیت ساخت‌وسازها نیز از سوی سازمان نظام مهندسی به درستی انجام و کار توسط شرکت‌های دارای صلاحیت انجام می‌شود.


پویمان بازدید : 3 پنجشنبه 26 اردیبهشت 1392 نظرات (0)


خروج بازار مسکن از رکود

طبق گفته اکثر مشاوران املاک، اواخر اردیبهشت ماه زمانی است که بخشی از بازار مسکن از لحاظ قیمت دچار تحولات و ثبات قیمتی می‌شود و بالاخره فرصتی فراهم می‌شود تا متقاضیان (خریداران و مستاجران) بتوانند برای انتخاب واحد مورد نظرشان از بابت خرید یا اجاره تصمیم خود را قطعی کنند.

بنگاهداران مسکن براین باورند که مالکان در این فرصت زمانی تصمیم‌گیری خود را برای تعیین نرخ‌های جدید اجاره یا فروش انجام داده‌اند و به اصطلاح سبک و سنگین کرده‌اند و اکنون در مقایسه با چند هفته گذشته برای اجاره و فروش واحدشان مصمم‌تر رفتار می‌کنند.
فعالان بازار مسکن برای بازگشت رونق به کسب و کارشان اظهار خشنودی می‌کنند و معتقدند با گذشت چند روز باقیمانده از اردیبهشت ماه بازار مسکن از رکود خارج می‌شود، اما به شرط اینکه مستاجران همچون سال قبل قراردادهای خود را تمدید نکنند یا حداقل بدون حضور در بنگاه این کار را انجام ندهند.
با این تفاسیر این روزها پیدا کردن یک واحد مسکونی در بازار فروش یا در بازار اجاره با نرخ منصفانه کاری دشوار است؛ چراکه در حال حاضر عده ای از متقاضیان مسکن معتقدند که این روزها برای جست‌وجو در بازار مسکن باید «کفش آهنی» به پا کرد.


پویمان بازدید : 4 چهارشنبه 25 اردیبهشت 1392 نظرات (0)


مهلت ثبت‌نام‌کنندگان تا آخر اردیبهشت برای تکمیل آورده

قائم مقام مدیرعامل شهر جدید پردیس با اشاره به اینکه ثبت نام جدید مسکن مهر این شهر از هفته اول خردادماه شروع می شود، گفت: ثبت نام کنندگان دوره قبل مسکن مهر پردیس تاپایان اردیبهشت فرصت دارند تا آورده خود را تکمیل کنند، در غیراین صورت از لیست حذف می شوند.

پیمان پیرفرشی با اشاره به اینکه از هفته اول خردادماه ثبت نام جدید مسکن مهر پردیس آغاز می شود، گفت: ثبت نام کنندگان دوره قبل مسکن مهر پردیس تاپایان اردیبهشت فرصت دارند تا آورده خود را تکمیل کنند در غیراینصورت از لیست حذف می شوند.

وی افزود: کسری متقاضیان که با حذف این گروه بوجود می آید، با ثبت نام جدید متقاضیان مسکن مهر برطرف می شود که در هفته اول خردادماه چگونگی آن اطلاع رسانی عمومی خواهد شد.

قائم مقام مدیرعامل شهر جدید پردیس در خصوص تعیین تکلیف واگذاری واحدهای سه خوابه پردیس، اظهار داشت: در حال حاضر تعداد محدودی واحدهای سه خوابه در پردیس آماده فروش است که براساس اولویت بندی به متقاضیان تحویل داده می شود، بنابراین آن دسته از متقاضیان که تمایل برای خرید واحدهای سه خوابه دارند، باید منتظر باشند.

پیرفرشی تصریح کرد: در حال حاضر تعداد زیادی واحدهای دوخوابه در پردیس آماده فروش است که پیامک آن برای متقاضیان ارسال شده است اما بخشی از آنها تمایل به خرید واحدهای سه خوابه دارند که این واحدها هنوز تکمیل نشده است.

قائم مقام مدیرعامل شهر جدید پردیس افزود: هر  زمان که نوبت به این متقاضیان رسید با ارسال پیامک از طرف شرکت عمران شهرجدید می توانند به پردیس برای انتخاب واحدشان مراجعه کنند.


پویمان بازدید : 3 سه شنبه 24 اردیبهشت 1392 نظرات (0)


پذیرش جمعیت؛ حداکثر 483 هزار نفر

با صدور حکم نامزدی پایتخت از سوی استانداری تهران برای شهر جدید پرند، شورای‌ عالی شهرسازی و معماری کشور راهکار جلوگیری از «انفجار جمعیتی در پایتخت‌ جدید و دچارشدن به چالش پایتخت اول» را تصویب کرد.

بارگذاری جمعیتی در شهری که قرار است جمعیت سربار تهران را پذیرش کند، محدود شد. شورای عالی شهرسازی‌ومعماری کشور در مصوبه تازه خود، مساحت «محدوده‌اصلی» شهر جدید پرند را در حد پذیرش 483 هزار نفر جمعیت ساکن، تعیین کرد. در این مصوبه، مساحت پرند معادل 3420 هکتار – به اندازه یک‌بیستم محدوه فعلی شهر تهران- تعیین شده است.
به این ترتیب با اجرای مصوبه شورای عالی شهرسازی‌ومعماری کشور، عملا اجازه تعریف پروژه جدید مسکن‌مهر در پرند از دولت سلب می‌شود، ضمن اینکه با توجه به جمعیت کنونی پرند، ظرفیت خالی زیادی در این شهر برای تکمیل سقف جمعیتی از طریق سایر ساخت‌وسازها، باقی نمانده است.
محسن غیاثی‌نیا، معاون شهرسازی و معماری شرکت عمران شهر جدید پرند درباره جزئیات این مصوبه گفت: جمعیت پرند تا پیش از شروع به ساخت مسکن‌مهر، طبق آمار سرشماری، 32 هزار نفر بود و با افتتاح حدود 15 هزار واحد مسکونی‌مهر در دو سال اخیر، این جمعیت هم‌اکنون به 80 هزار نفر رسیده است. همچنین با تکمیل مابقی واحدهای مسکونی‌مهر در حال ساخت، کل جمعیت ساکن در پرند تا پایان امسال از 80 هزار نفر فعلی به 440 هزار نفر افزایش پیدا می‌کند که با توجه به سقف جمعیت مصوب برای پرند، امکان ساخت‌وساز جدید حداکثر برای 40 هزار نفر دیگر وجود خواهد داشت.
عضو هیات مدیره شهر جدید پرند در ادامه با تاکید براینکه ساخت حدود 100 هزار واحد مسکونی‌مهر در پرند، حداقل 400 هزار نفر از جمعیت مازاد شهر تهران را تا پایان سال جاری به پرند منتقل می‌کند، افزود: طبق مصوبه تازه شورای عالی شهرسازی‌ومعماری کشور، ظرفیت پرند برای ساخت‌وساز جدید حداکثر در حد 50 هزار واحد است که این واحدها نه بصورت مسکن‌مهر، بلکه به شکل خانه‌های ویلایی و آپارتمان‌‌های کم‌تراکم احداث خواهد شد.


امکان دوبرابرشدن پرند
غیاثی‌نیا در عین حال تصریح کرد: مساحت محدوده پرند امکان توسعه دوبرابری و اضافه‌شدن 4 هزار هکتار به محدوده 3420 هکتاری فعلی را دارد، اما برای این افزایش محدوده، لازم است شورای عالی شهرسازی در سال‌های آینده، تصمیم‌گیری کند.
وی افزود: تا پیش از ابلاغ مصوبه اخیر این شورا، مصوبه سال86 شورای عالی شهرسازی (طرح جامع مجموعه شهری تهران)، مبنای بارگذاری جمعیت پرند قرار داشت. در سال86 مصوب شده بود جمعیت شهر جدید پرند تا سال 1405 باید به 700 هزار نفر جمعیت برسد. اما مصوبه تازه شورا، سقف جمعیت را از 700 هزار نفر به 483 هزار نفر محدود کرده است.
عضو هیات مدیره پرند گفت: به دنبال این مصوبه، توسعه خدمات سکونتی در پرند جایگزین ساخت‌وسازهای مسکونی جدید می‌شود تا سرانه‌های خدماتی این شهر به 54 مترمربع و سپس به نرخ استاندارد 63 مترمربع افزایش یابد.
برخی مسوولان قبلی وزارت مسکن با انتقاد از 10 برابرشدن جمعیت پرند ظرف چهار ‌سال اخیر تحت‌تاثیر مسکن‌مهر، ادعا می‌کنند: در زمان تاسیس پرند بنا بود جمعیت شهر در طول 20سال به سقف تعیین شده برسد.
اما محسن غیاثی‌نیا معاون شهرسازی پرند در این زمینه اعلام کرد: طبق مصوبه سال 1368 شورای‌عالی شهرسازی که اجازه تاسیس شهر جدید پرند را صادر کرد، جمعیت پرند برای سال90 معادل 300 هزار نفر تعیین شد، این در حالی است که هم‌اکنون کل جمعیت شهر حداکثر 80 هزار نفر است، بنابراین رشد سریع و غیرطبیعی اتفاق نیفتاده است.

پویمان بازدید : 23 دوشنبه 23 اردیبهشت 1392 نظرات (0)


با سکته‌‌ای که سال گذشته در مسیر فعالیت‌های ساختمانی تحت تاثیر نوسانات ارزی به وجود آمد، ساخت‌وسازهای مسکونی در شهر تهران بدون اوج‌گیری یا ثبت رکورد تازه در تیراژ واحدها، فقط ژست سال90 را حفظ کرد.

به طوری که در سال جاری نه تنها «قله‌پیمایی» منحنی تیراژ، بعید به نظر می‌رسد که با مرور مدل ساخت‌وساز در سال‌های انتخابات، به نظر می‌رسد «فرود» این منحنی در ایام سال92 گزینه حتمی خواهد بود.
آماری معاونت برنامه‌ریزی سازمان نوسازی شهر تهران درباره تعداد پروانه‌های ساختمانی صادرشده در سال91، نشان می‌دهد: در سال گذشته اگرچه رکورد عبور از مرز 200 هزار واحدمسکونی جدید که اولین‌بار در سال90 به ثبت رسیده بود، برای دومین‌ سال متوالی در پایتخت تکرار شد، اما در حجم ساخت‌وساز – تعداد واحدها- آن رشد خیره‌کننده دو سال پیش، اتفاق نیفتاد.
در سال91 حجمی معادل 253 هزار واحدمسکونی در تهران ساخته شد که فقط 5/8 درصد نسبت به سال قبل از آن، در تیراژ رشد به وجود آمد. این در حالی است که سال90 تعداد واحدهای مسکونی جدید با 53 درصد افزایش، به 233 هزار واحد رسیده بود.
بعد از شتاب دو سال پیش در ساخت‌وساز انتظار می‌رفت سال گذشته رکورد جدیدتری در نرخ رشد عرضه رقم بخورد، اما مسائلی همچون تورم مصالح‌ساختمانی و سفته‌بازی در بازارهای ارز و طلا از یک‌سو توجیه اقتصادی ساخت مسکن برای سازنده‌ها را پایین آورد و از سوی دیگر نقدینگی این گروه به سمت همین بازارهای رقیب کشیده شد.
در حال حاضر بیشترین نرخ رشد عرضه مسکن به سال86 تعلق دارد که در آن سال، ساخت‌وساز با 71 درصد افزایش و رکورد در نرخ رشد، منجر به احداث 183 هزار واحدمسکونی در مناطق تهران شد.
همچنین سال90 نیز به لحاظ پشت‌سر گذاشتن مرز 200 هزار واحدمسکونی، نوع دیگری از رکورد ساخت‌وساز به ثبت رسید.
سه شوک در منحنی
در طول سال گذشته ساخت‌وساز در سه ماه نامتوالی با صعود چشمگیری روبه‌رو شد طوری که حجم صدور پروانه در اردیبهشت، مهر و اسفند تا دو برابر سایر ماه‌‌های سال، افزایش پیدا کرد.
در اردیبهشت‌ماه یعنی آستانه اولین ماه اجرای طرح تفصیلی جدید تهران، برای 35 هزار واحدمسکونی پروانه صادر شد که این حجم ساخت‌وساز در کل سال91 و حتی ماه‌های مربوط به سال‌های قبل، بی‌سابقه بوده است. در سال91 میانگین ماهانه صدور پروانه بین 12 تا 15 هزار واحد بود.
همچنین در مهرماه 91 نیز دومین صعود سال در ساخت‌وساز با ساخت 28 هزار واحد رقم خورد. در مهرماه به دلیل آنکه منحنی نوسان قیمت مسکن در مقایسه با نیمه‌اول سال، افزایش قابل‌ملاحظه‌ای پیدا کرد، میل سازنده‌ها به فعالیت نیز بیشتر شد، اما اثر این افزایش قیمت به اندازه هراسی که اردیبهشت‌ماه در دل سازنده‌ها بابت محدودیت‌های طرح تفصیلی به وجود آمد، نبود و نتوانست حجم صدور پروانه‌ها را به سطح 35 هزار واحد اردیبهشت برساند.
شوک سوم در این بازار طی سال91 نیز در اسفندماه وارد شد. در این ماه افزایش توام حجم معاملات و همین‌طور قیمت مسکن باعث احداث 33 هزار واحد مسکونی جدید دیگر در تهران شد تا مجموع آپارتمان‌هایی که در سال91 در تهران احداث شده به 253 هزار واحد مسکونی برسد.
خواب ساخت‌وساز با انتخابات
کارشناسان مسکن درباره نزولی شدن منحنی رشد ساخت‌وساز در تهران -از 53 درصد در سال90 به 9 درصد در سال91 - دو دلیل را مطرح می‌کنند.
اول اینکه جو سنگین اقتصاد کشور به خصوص در بخش تورم تاحدود زیادی حاشیه سود انبوه‌سازان و بسازوبفروش‌ها را کاهش داده و باعث دست کشیدن آنها از ساخت‌وساز جدید شده است.
اما دلیل دوم به نزدیک بودن انتخابات ریاست‌جمهوری برمی‌گردد.
مدلی که از روی دو دوره قبلی انتخابات ریاست‌جمهوری برای بازار ساخت‌وساز قابل‌تعریف است، از رکود سنگین فعالیت‌های ساختمانی درست در سال برگزاری انتخابات حکایت می‌کند.
این مدل نشان می‌دهد، در دو دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ظرف 8 سال گذشته، درست در سال برگزاری انتخابات، تقاضا از طرف سرمایه‌گذاران ساختمانی برای احداث مجتمع‌های مسکونی در تهران با کاهش شدید روبه‌رو شده است. به طوری‌که در سال84 حجم صدور پروانه‌ساختمانی در شهرداری تهران رشد منفی 13 درصد را تجربه کرد و در کل، 77 هزار واحد مسکونی در تهران ساخته شد.
در سال88 نیز ساخت‌وساز به شدت افت کرد و نرخ رشد منفی 43 درصد را در منحنی تیراژ واحدها به ثبت رساند. رکودی که سال88 در فعالیت‌های ساختمانی شهر تهران حادث شد در تاریخ این بازار بی‌سابقه بوده است.
به این ترتیب با استناد به مدل سال‌های انتخاباتی بازار ساخت‌وساز، پیش‌بینی می‌شود، امسال بعد از سه‌سال رونق پیاپی –سال‌های 89 و 90 و 91- رکود دامن ساختمان‌سازی‌های پایتخت را بگیرد.
در مدل‌های پیشین، یکسال قبل از انتخابات، نرخ رشد ساخت‌وساز در مسیر نزولی قرار گرفته بود که این پدیده نیز در سال91 به عنوان سال قبل از انتخابات، کاملا قابل مشاهده است.

تعداد صفحات : 27

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 267
  • کل نظرات : 17
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 54
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 139
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 139
  • بازدید ماه : 183
  • بازدید سال : 211
  • بازدید کلی : 2,020