loading...
پویمان
پویمان بازدید : 0 پنجشنبه 16 خرداد 1392 نظرات (0)


شرکت عمران شهر جدید پردیس اعلام کرد: متقاضیان مسکن مهر شهر جدید پردیس جهت انعقاد قرارداد پیش‌فروش مسکن مهر در این شهر باید حد اقل 90 درصد آورده در حساب خود داشته باشند تا برای این مرحله انتخاب شوند.

شرکت عمران شهر جدید پردیس اعلام کرد: متقاضیان مسکن مهر شهر جدید پردیس جهت انعقاد قرارداد پیش‌فروش مسکن مهر در این شهر باید حد اقل 90 درصد آورده در حساب خود داشته باشند تا برای این مرحله انتخاب شوند.

 

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا شرکت عمران شهر جدید پردیس طی اطلاعیه‌ای اعلام کرده است: کلیه متقاضیان قابل مشاهده در سامانه مسکن مهر به آدرس www.maskanmehr.net با لحاظ تاریخ ثبت سامانه به‌ صورت ماهانه دسته‌بندی و به تفکیک پروژه‌های عمومی شامل فازهای یازدهم، هشتم و پنجم ساماندهی می‌شوند.

 

بر این اساس متقاضیان با لحاظ قراردادن میزان و نحوه واریزی (هر یک روز - یک ریال - یک امتیاز) اولویت‌بندی می‌شوند که این افراد در گروه‌های 200 نفره روزانه به انعقاد قرارداد دعوت می‌شوند.

 

 

حداقل واریزی هر پروژه چند تومان است؟

 

این شرکت گفته است، حداقل موجودی جهت دعوت به انعقاد قرارداد برای پروژه فاز 11 معادل 250 میلیون ریال است. حداقل موجودی جهت دعوت به انعقاد قرارداد برای فاز 8 نیز 360 میلیون ریال و حداقل موجودی جهت دعوت به انعقاد قرارداد برای فاز پنج نیز 300 میلیون ریال است.

 

بر اساس اعلام شرکت عمران شهر جدید پردیس، اجازه انعقاد قرارداد پیش‌فروش به پروژه‌ها و شرکت‌هایی داده می‌شود که ساختمان‌های آن‌ها در مرحله سفت‌کاری بین( اسکلت و سقف تمام) باشند. همچنین قبلا با توجه به پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها – بلوک‌های ساختمانی فاز هشتم و یازدهم - در مرحله پیش‌فروش هستند.

 

این شرکت درباره آن دسته از متقاضیان واحدهای سه خوابه در پروژه‌های فاز هشت(دره بهشت) نیز گفته است: ‌باید زمان دعوت، فرم مربوطه را تکمیل و منتظر دعوت مجدد به همان ترتیب اشاره شده باشند.

 

به گفته شرکت عمران شهر جدید پردیس، با توجه به روال قانونی کنترل مجدد شرایط ثبت‌نامی هنگام انعقاد قرارداد پیش فروش، متقاضیان باید،‌ کلیه مدارک و مستندات لازم جهت احراز پنج سال سابقه سکونت، شناسنامه، کارت ملی و افراد تحت تکفل را همراه داشته باشند.

 

همچنین اطلاعات مربوط به دعوت‌نامه از طریق سایت شرکت عمران پردیس و پیامک برای دعوت شدگان ارسال می‌شود.

پویمان بازدید : 2 دوشنبه 13 خرداد 1392 نظرات (0)


گرانی اجاره بها در سال جاری موجب شگفتی مستاجران شده است و اغلب آنها توان پرداخت اجاره های سنگین را ندارند.

بازار این روزهای مسکن درگیر موضوع انتخابات و شایعاتی است که در مورد قیمتها پس از انتخاب رئیس جمهور جدید مطرح می‌شود. در واقع این شایعات موجب شده است که خریداران محدود بازار عجله زیادی برای خرید داشته باشند و از سوی دیگر، فروشندگان به انتظار گرانی بیشتر، واحدهای خود را نفروشند.
گزارش های میدانی از بنگاه های املاک نشان می دهد رکود زیادی در خرید و فروش مسکن وجود دارد و مالکان هم به امید گران شدن حاضر به کاهش قیمتها نیستند، این در حالی است که اغلب کارشناسان معتقدند پس از انتخابات ریاست جمهوری، بازار آرامش بیشتری پیدا می کند و احتمال ثبات قیمتها وجود دارد.
در حال حاضر بنگاه های املاک بیشتر به معاملات اجاره اختصاص دارد و متقاضیان زیادی برای این موضوع به بنگاه ها مراجعه می کنند اما گرانی اجاره بها اعتراض متقاضیان را به دنبال دارد به‌طوری‌که اغلب مستاجران پس از مراجعه به بنگاه ها از قیمتهای جدید شگفت زده می شوند.
نرخ هایی که در بازار امسال از سوی مالکان تعیین شده بالاتر از عرف بازار است، به طوری‌که اغلب مستاجران توان پرداخت این رقم ها را ندارند و با اعتراض بنگاه های املاک را ترک می کنند.
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، یکی از فعالان بازار مسکن در این رابطه می گوید که در حال حاضر اجاره بها تا 40 درصد افزایش یافته است و  صاحبخانه ها هم حاضر به کاهش نرخها نیستند و گرانی مسکن را بهانه ای برای افزایش افسار گسیخته اجاره بها می دانند.
اجاره بها در برخی از محله های تهران
واحدی 38 متری و نوساز در سبلان شمالی با انباری، 20 میلیون تومان رهن و 200 هزار تومان، اجاره داده می شود و یک سوئیت 25 متری در چیذر، با شرایط 10 میلیون تومان ودیعه و 350 هزار تومان به اجاره گذاشته شده است.
واحد 45 متری دیگری در میدان فلاح با شرایط 20 میلیون تومان ودیعه و 100 هزار تومان اجاره داده می شود و در رودکی - مرتضوی برای یک آپارتمان 40متری طبقه2 یکخواب با 6 مترانباری با 20 میلیون تومان ودیعه و 100 هزار تومان اجاره تعیین شده است.
یک واحد 51 متری در هروی و یک خوابه با عمر 2ساله، با پارکینگ و انباری با نرخ 50 میلیون تومان رهن و 500 هزار تومان ماهیانه، اجاره داده می شود و واحدی دیگر در امیر آباد شمالی با متراژ 52 متر با انباری، بدون پارکینگ 68 میلیون تومان رهن کامل داده می شود.
در محدوده آذربایجان آزادی هم واحدی 55 متری و دوخوابه، با 20 میلیون تومان رهن و 540 هزار تومان اجاره داده می شود و در تهرانپارس - ساجدی برای آپارتمانی 68 متری و یک خوابه با انباری و پارکینگ 10 میلیون تومان ودیعه و 950 هزار تومان اجاره تعیین شده است.
واحد دیگری در سهروردی جنوبی با متراژ 70متر و دو خوابه با 10 میلیون تومان رهن و یک میلیون و 400 هزار تومان اجاره داده می شود و در دروس - یخچال برای یک واحد 70 متری و 2 خوابه، نوساز ، 100 میلیون تومان ودیعه تعیین شده است، همچنین در شهرک گلستان منطقه 22 یک آپارتمان ۱۰۰ متری و دو خوابه با پارگینگ وانباری 80 میلیون تومان رهن کامل داده می شود.

پویمان بازدید : 0 یکشنبه 12 خرداد 1392 نظرات (0)


مدیرعامل شرکت مادرتخصصی عمران بهسازی شهری ایران گفت: در کشور 72 هزار هکتار بافت فرسوده شناسایی و 9 هزار هکتار آن بازسازی شده است.

مجید کیانپور افزود: از مجموع 63 هزار هکتار بافت فرسوده بازسازی نشده 3 هزار و 500 هکتار آن امسال بازسازی خواهد شد.
وی گفت: امسال تسهیلات بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده به دو برابر افزایش یافته است و 200 هزار واحد در بافت های فرسوده احیا و بازسازی خواهد شد.
کیانپور غیرمقاوم بودن، ریزدانه ای و نفوذناپذیری را سه مشخصه بافت فرسوده اعلام کرد.
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، کیانپور اظهارداشت: دولت، شهردار و مردم سه ضلع مهم در بافت فرسوده شهری هستند که با تسهیلات دولتی، مشارکت بخش خصوصی و شرکتهای ساختمانی و مالکان واحدها می توان سرعت نوسازی را افزایش داد. به ازای هر واحد تخریبی باید 3.2 واحد نوسازی و بهسازی شود که در حال حاضر 235 هزار واحد مسکونی تخریب شده است.
بافت فرسوده یک فرصت طلایی برای جذب جمعیت شهری است و باید از این فرصت مناسب و از تهدیدی که بافت فرسوده را مشکل ساز کرده است از امکانات دولتی و تسهیلات ارائه شده برای نوسازی استفاده کنیم و با تجهیز خدمات شهری بتوانیم اسکان جمعیت جدید را برای جذب جمعیت در بافت فرسوده به طور گسترده فراهم کنیم.

پویمان بازدید : 1 شنبه 11 خرداد 1392 نظرات (0)


با توجه به اینکه ظرفیت ثبت‌نام واحدهای مسکن مهر پرند و پردیس به عنوان شهرهای نزدیک تهران و سایت تهرانسر به عنوان اولین پروژه مسکن ویژه تهران تکمیل شده، تهرانی‌هایی که متقاضی خانه ارزان هستند باید منتظر ایجاد ظرفیت جدید باشند.

اردیبهشت‌ماه امسال ظرفیت ثبت‌نام واحدهای مسکن مهر پردیس و سایت تهرانسر مسکن ویژه تکمیل و اعلام شد تا زمانیکه ظرفیت برای ساخت واحدهای جدید در نظر گرفته شود، ثبت‌نام مسکن مهر و مسکن ویژه متوقف است. ظرفیت ثبت‌نام مسکن مهر پرند نیز اواخر سال گذشته تکمیل شد.
با این حال پایتخت‌نشینان بسیاری که متقاضی خرید خانه‌های ارزان و دارای تسهیلات هستند، پشت درهای بسته مانده‌اند تا پروژه جدید در تهران یا اطراف تهران در نظر گرفته شود.
این درحالیست که طبق آنچه مسئولان اعلام کرده‌اند پرند و پردیس هنوز ظرفیت ساخت و ساز دارند و امکانات این شهرها پاسخگوی جمعیت بیشتری است.
اکنون دو شهر پر متقاضی پرند و پردیس با بیش از 200 هزارثبت‌نام کننده، بیشترین متقاضی واحدهای مسکن مهر استان تهران را به خود اختصاص داده‌اند.
از جمله دیگر شهرهای مسکن مهر که شامل شهرهای بالای 25 هزار نفر و کمتر از 25 هزار نفر جمعیت است، اسلامشهر، فردوسی‌شهر، شهریار،‌ پاکدشت،‌ رباط‌ کریم،‌ دماوند، ری، فیروزکوه، ورامین، قرچک و پیشوا هستند.
اما پرونده ثبت‌نام مسکن ویژه تهران که اولین سایت آن در تهرانسر در حال ساخت است نیز اردیبهشت‌ماه بسته شد. این پروژه که 2560 واحد مسکونی دارد متقاضیان آن تاکنون سه قسط 20 میلیون تومانی پرداخت کرده‌اند و طبق وعده وزیر راه و شهرسازی تا پایان سال همه این واحدها به متقاضیان تحویل داده می‌شود.
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، با توجه به افزایش قیمت‌ مسکن در حال حاضر مسکن مهر از جمله ارزان‌ترین واحدهای مسکونی در شهر تهران محسوب می‌شود که دلیل این امر ارائه تسهیلات دولتی و پرداخت نکردن قیمت زمین است.      

پویمان بازدید : 1 پنجشنبه 09 خرداد 1392 نظرات (0)


چرا به‌رغم نزدیکی بین نرخ تورم و نرخ رشد اجاره‌بها، اجاره‌نشین‌ها احساس سنگینی می‌کنند روند موجود نوسان اجاره‌بها به نفع مستاجر است یا مهار آن از طریق ابزارهای تنبیهی؟ تا سال95 سهم خانوارهای مستاجر در بازار مسکن به 40 درصد می‌رسد

دولت در دو سال گذشته همزمان با شروع فصل نقل‌وانتقال در بازار اجاره، برای مقابله با سلب آسایش ناشی از «انفجار اجاره‌بها» که چند هفته زودتر از تابستان علائم آن در بازار بروز کرده بود، دست به استفاده از ابزار تنبیهی زد و با تعیین سقف تعزیرات برای جلوگیری از افزایش نرخ اجاره از یک حد معین، عملا عایدی مالکان آپارتمان‌های اجاره‌ای را محدود کرد.
این شیوه – اعمال محدودیت برای موجران- اگر چه ابزاری رایج در برخی بازارها برای کنترل قیمت محسوب می‌شود؛ اما با خصلت فعلی بازار اجاره، پیامد اعمال این نوع محدودیت می‌تواند واکنش‌منفی طرف عرضه –موجران- باشد.
حمیده امکچی کارشناس برنامه‌ریزی شهری، در مطالعه‌ای که درباره بازار اجاره‌داری در ایران انجام داده، به این جمع‌بندی رسیده است که عایدی سرمایه و نرخ بازدهی در بازار اجاره برای سرمایه‌گذاران این بازار –موجران- در مقایسه با سایر بازارها با توجه به خواب سرمایه، پایین است و انگیزه کافی برای اجاره‌داری وجود ندارد، بنابراین مداخله دولت در تعیین اجاره‌بها ممکن است جمعیت خرد اجاره‌دارها را تهدید کند و به خروج سرمایه‌گذاران و در نتیجه کاهش عرضه منجر شود؛ در حالی که در سمت تقاضا، سهم خانوارهای مستاجر حداقل تا سال95 رو به افزایش است و به 40 درصد کل بازار مسکن خواهد رسید.
این کارشناس برنامه‌ریزی شهری درباره آنچه به فشار اجاره‌بها معروف شده نیز به دنیای اقتصاد گفت: بررسی افت‌وخیز 20 ساله نرخ اجاره و قیمت مسکن نشان می‌دهد میانگین نرخ رشد اجاره‌بها و نرخ رشد قیمت مسکن تقریبا یکسان است و حتی این دو در مقایسه با نرخ تورم نیز فاصله فوق‌العاده ناچیزی دارند؛ اما مشکل بازار اجاره به فاکتورهای اقتصادی نظیر دستمزد و درآمد مستاجرها مربوط می‌شود که چون سرعت افزایش قیمت مسکن و اجاره‌بها بیشتر از میزان افزایش حقوق است، سهم این هزینه بزرگ شده است.
نتایج این بررسی به شرح زیر است:
سه نوع تقاضا در بازار اجاره
واقعیت این است که در بخش تقاضا، سه جریان موازی  در چند دهه گذشته موجب افزایش تقاضا برای مسکن اجاره‌ای شده است، در حالی که بخش عرضه متناسب با این جریان تدارک کافی ندیده و همین امر نیز نخستین گام از فرآیند بروز عدم کارآیی در این حوزه را رقم زده است. این افزایش تقاضا اولا به سبب زاد و ولد و افزایش سریع جمعیت در دهه‌های 50‌13و 60 بوده که موجب جوان‌تر شدن ساخت جمعیتی کشور در دهه‌های بعد و حضور پرشمارتر آنها در بازار مسکن برای تامین سرپناه در آغاز زندگی مستقل و تشکیل خانوار جدیدشان بوده، که معمولا به دلیل عدم امکان حضور در بازار مسکن ملکی، روانه بازار استیجار می‌شوند.. دوما شهری شدن پرشتاب در چند دهه گذشته، کشوری با جمعیت روستایی 70 درصدی در دهه 1330 را، در دهه 1390 با بیش از 70 در صد جمعیت  شهری، به جامعه‌ای شهرنشین تبدیل کرده است. جامعه‌ای که به طور طبیعی سهم اجاره نشینی در آنها بالا‌تر از حوزه‌های روستایی است. و نهایتا، تغییر در الگوی اشتغال کشور که آنرا از قالب عمدتا کشاورزی خارج کرده و سهم مشاغل خدماتی و صنعتی درآن فراوانی بیشتر یافته  است. ساخت و الگوی اشتغال مدرن و تحرک و پویایی ذاتی در این نوع مشاغل که احتمال جابه جایی و تغییر مکان را در آنها افزایش می‌دهد، گرایش به
اجاره نشینی در دوره‌های قبل از پایدار شدن شغل و تثبیت ساختار خانوار در یک حوزه جغرافیایی خاص را حاصل این جریان سه گانه، تقاضای قابل توجهی را وارد بازار مسکن اجاره‌ای کرده، که انتظار می‌رفت مقدمات لازم برای همراهی با آن در بخش عرضه تدارک دیده شود تا با سهولت بتوان بر آن فائق آمد.در حالی که مقایسه سهم 18.3 درصدی نحوه تصرف اجاره‌ای در سال 1365 با سهم 33 درصدی سال 1385 (یعنی افزایش حدود 2 برابری طی 20 سال) و افزایش آن تا حدود 40 درصد تا سال 1395 اهمیت کار پیش رو را نشان می‌دهد.
اما این روند به خودی خود معضل عمده‌ای به نظر نمی‌رسد، بلکه آنچه مهم است چگونگی پاسخگویی به این نیاز و مشکلاتی است که بخش تقاضا در یافتن پاسخی متناسب با شرایط خود با آن مواجه است. زیرا واقعیت این است که اگر نیاز به سرپناه با توانایی مالی کافی برای ورود به بازار، و امکان تبدیل این  «نیاز» به «تقاضا» همراه باشد طبیعتا مشکلی وجود نخواهد داشت. به‌رغم اینکه به هرحال مسکن ملکی همیشه به عنوان  مهم‌ترین محل تشکیل سرمایه خانوار و پشتوانه آینده برایشان مطلوب‌ترین گزینه به شمار خواهد رفت،  اما اثر واقعیت‌های اجتناب‌ناپذیر در انتقال بسیاری از تقاضاهای سرپناه به بازار مسکن اجاره‌ای را نیزباید پذیرفت. در عین حال آنچه مکررا موضوع مسکن اجاره‌ای را به عنوان مشکلی برای جامعه به شمار آورده، افزایش سهم اجاره بها در سبد هزینه خانوار و افزایش فاصله بین توان مالی خانوار (یا سهمی که می‌تواند به تامین سرپناه اختصاص دهد) با میزان اجاره بهای درخواست شده از سوی عرضه‌کنندگان مسکن اجاره‌ای به بازار است که آن را به صورت معضلی درآورده است.
واقعیت مهم این است که انگیزه‌ها و انتظارات در جانب عرضه و تقاضای مسکن اجاره از ماهیتی متفاوت برخوردار است. بخش تقاضا با توجه به سهمی از درآمد خود که به تامین سرپناه می‌تواند اختصاص دهد اصولا خواهان کاهش میزان اجاره بها است، به ویژه در شرایط اقتصادی کنونی کشورمان، برای کم درآمدهایی که بخش اصلی تقاضای مسکن اجاره‌ای را تشکیل می‌دهند. در حالی که عرضه‌کنندگان، خواهان افزایش مطلوبیت خود از حضور در این بازار با توجه به شرایط عمومی بازار و نرخ‌های معمول بازگشت سرمایه، در افزایش اجاره‌ها هستند. از این حیث انطباق این دو گرایش و نزدیک کردن انتظارات این دو  (عرضه و تقاضا) به یکدیگر با محدودیت مواجه می‌شود. نکته مهم در این رابطه فرابخشی بودن ریشه بروز این معضلات و ارزیابی آنها به عنوان عوامل برون بخشی مسکن و متاثر از حوزه‌های کلان اقتصاد کشور است. به طور مثال بخش تقاضا به دلیل سرعت افزایش قیمت مسکن و اجاره بهای آن، نسبت به میزان افزایش حقوق و دستمزدها، توانایی حضور خود را در بازار مسکن از دست داده و افزایش درصد سهم هزینه سرپناه نسبت به میزان افزایش درآمد وی، از استطاعت و امکان احراز شرایط ورود یا باقی ماندن در بازار اجاره هرچه بیشتر کاسته است.
برای بخش عرضه نیز فقدان مزیت سرمایه‌گذاری در مسکن استیجاری در مقایسه با سایر حوزه‌های اقتصادی و سودآوری محدودتر نسبت به بازارهایی که تحرک بیشتری را برای سرمایه‌گذاری فراهم ساخته و از خواب سرمایه کاسته و بازگشت سرمایه در زمان محدودتری برای سرمایه‌گذار امکان‌پذیر می‌سازد، از انگیزه ماندن آنها در این بازار می‌کاهد و هر نوع قوانین محدودیت آور که حقوق صنفی آنها را تهدید کند عملا آنان را از ماندن در این بازار منصرف ساخته و بر احتمال خروج شان می‌افزاید، امری که به دلیل کاهش عرضه در مقابل تقاضای در حال افزایش، بر قیمت‌ها افزوده و شرایط را بیشتر به ضرر بخش تقاضا می‌سازد.
انتظار غیرطبیعی از موجران!
هر سرمایه‌گذار با هدف بهره مندی از عواید حاصل از سرمایه‌گذاری‌اش وارد بازار می‌شود. به طور عمومی سرمایه‌گذاران از میان مجموعه جریان‌های (سرمایه‌گذاری و درآمد) آن ترکیبی از این زوج را برمی‌گزینند که ارزش حال سود شان را به حداکثر برساند. در حالی که بازار مسکن اجاره‌ای به عنوان نوعی سرمایه‌گذاری منحصر به فرد یکی از حالات ممکن سرمایه‌گذاری است که با انجام آن در یک دوره زمانی خاص، سرمایه‌گذار از یک جریان درآمدی برای دوره‌ای نسبتا طولانی در آینده برخوردار می‌شود، بدون اینکه مجبور به اتخاذ تصمیماتی باشد که به طور معمول سرمایه‌گذار در سایر فعالیت‌ها مجبور است به طور پیوسته صورت دهد، تا ماندن خود را در بازار تضمین نماید.
بررسی انجام شده در تحقیق اخیر که توسط نگارنده انجام شده نشان می‌دهد بیش از 80 درصد میزان اجاره‌بها  به قیمت مسکن مورد اجاره باز می‌گردد (البته در بعضی موارد حتی به بیشتر از آن تا 90 درصد هم بالغ می‌شود) و 20 درصد بقیه به سایر عوامل یعنی نرخ بهره، نرخ تورم، مالیات، هزینه استهلاک، هزینه تعمیر و نگهداری و بنگاه و غیره مربوط می‌شود. بنابراین هنگامی که عامل اصلی و تعیین‌کننده موثر بر میزان اجاره بها قیمت مسکن است. آیا می‌توان انتظار داشت افزایش میزان اجاره بها در حد و اندازه افزایش قیمت مسکن نباشد. به طور مثال در سال 1386 نسبت به سال قبل با بیش از 80 درصد افزایش قیمت مسکن مواجه بوده ایم. آیا افزایش مال الاجاره در همین حدود را باید رفتاری خارج از چارچوب‌های بازار و اصول حاکم برآن ارزیابی کنیم؟ فراموش نکنیم که عامل اصلی  در تعیین مال‌الاجاره، یعنی قیمت مسکن به عنوان هزینه فرصت مورد انتظاراز سرمایه‌گذاری در هر بازار دیگر، باید به طور طبیعی از حضور در بازار استیجار پاسخ گفته شود تا سرمایه‌گذار را به ماندن در این بازار متمایل سازد.
بنابراین اگرخواهان رفتاری غیر از آنچه که از هر سرمایه‌گذاری در بازارهای معمول انتظار می‌رود، از موجران باشیم، اصول و انگیزه‌های معمول فعالان و سرمایه‌گذاران در بازارها را نادیده گرفته ایم. پدیده‌ای که قطعا به نفع بازار استیجار و به ویژه مستاجران نخواهد بود. زیرا باعدم تامین انتظارات بخش عرضه، سرمایه‌گذاران این حوزه تدریجا از آن خارج شده و با کاهش عرضه در مقابل تقاضا، قیمت‌ها افزایش بیشتری خواهند یافت.
تحولات قیمت اجاره در ایران
موضوع تحولات اجاره بهای مسکن به عنوان تابعی از قیمت مسکن، در سال‌های گذشته نسبتا همراه با آن  (البته با تاخیری ضمنی که به زمان عقد قراردادهای جدید موکول می‌شود) نوساناتی را تجربه کرده است . با این حال این روند افزایش در سال‌های زیادی پایین‌تر از نرخ تورم عمومی و کمتر از سایر شاخص‌های قیمت مصرف‌کننده (CPI)تحول یافته و توانسته است  نوسانات  و شیب نسبتا ملایم‌تری را طی کند.
بررسی تغییرات قیمت زمین ، زیربنا و اجاره بها طی یک دوره بیست ساله نشان می‌دهد که تقریبا در نیمی از سال‌ها میزان افزایش اجاره بها بیشتر از افزایش قیمت مسکن (زمین و زیربنا) ودر نیمی دیگر از سال‌ها، افزایش اجاره بها کمتر از افزایشی است که در قیمت مسکن (زمین‌وزیربنا) رخ داده است. نکته بسیار مهمی که در همین رابطه باید مورد تاکید قرار گیرد عقب ماندن روند افزایش اجاره بها از روند افزایش قیمت مسکن،  دقیقا در سال‌هایی است که بازار مسکن (زمین و زیربنا) نوسان‌های بسیار شدید و افزایش‌های بسیار زیادی را تجربه کرده است. به این تعبیر می‌توان گفت افزایش اجاره بها از روندی آرام‌ترو یکنواخت‌تر نسبت به تحولات قیمت مسکن (بازارزمین‌وزیربنا) برخوردار بوده و رفتارهای منطقی تری نسبت به نوسانات پرفراز و فرود بازار زمین و مسکن داشته که این پدیده به ویژگی‌های ذاتی بازار استیجار بازمی‌گردد. در نهایت مقایسه متوسط نوسانات (افزایش) هزینه سالانه این سه شاخص طی بیست سال گذشته نشان می‌دهد که افزایش میزان اجاره‌بها در حدود دامنه افزایش قیمت مسکن رخ داده است و به‌رغم نوسانات برخی سال‌ها، متوسط تغییرات اجاره بها از دامنه تغییرات قیمت مسکن تبعیت نموده است.
مقایسه بازدهی اقتصادی در بازار اجاره
اصولا میزان ریسک و نرخ بازدهی هر بازار انگیزه حضور سرمایه‌گذاران و جابه‌جایی‌های متناوب‌شان در بازارهای موازی برای حداکثر کردن سود مورد انتظار است. یک بررسی مقایسه‌ای میان بازار چند کالا مثل طلا، ارز (دلار، پوند، یورو)، اوراق سهام، مسکن ملکی  و مسکن اجاره‌ای (اجاره داری) نشان می‌دهد که (طی دوره 5 ساله از سال 1385 تا 1389) حضور در بازار طلا بیشترین بازده و سهام کمترین بازده را داشته است. در همین سال‌ها بازار مسکن (تولید و فروش) با متوسط نرخ بازدهی 22.8 به دنبال طلا قرار داشته  و بازار اجاره با نرخ 15.4 درصد با فاصله قابل توجهی بعد از خرید و فروش مسکن قرار دارد. به این ترتیب می‌توان مشاهده کرد به‌رغم تبعیت اجاره بها از روند تورمی موجود، تاثیرپذیری محدود‌تر این بازار از جریان‌های عمومی تورم را می‌توان شاهد بود.
در همین رابطه می‌توان به علل و انگیزه‌های جانبی از باقی ماندن  موجران در بازار اجاره وبه‌رغم بازدهی نسبتا کمتر این بازار نسبت به سایر  بازارها می‌توان اشاره داشت که از حساسیت این بازار در کشورمان، به خصوص با توجه به تفاوتی که الگوی بازار اجاره داری ما نسبت به سایر کشور‌ها دارد، حکایت می‌کند. خردو پراکنده بودن سیستم اجاره داری در کشورمان که بعضانرخ بازدهی کم این بازار با آن توضیح داده می‌شود، با نظارت ناپذیری، گریز از برخی تعهدات، امکان ورود و خروج سریع و اختیاری و... توجیه می‌گردد امری که از جنبه‌های افزایش مطلوبیت این بازار برای فعالان خرده پای بازاراستیجار درکشورمان است.
پیامد اعمال محدودیت
چنانکه در بخش قبل نیز به آن اشاره کردیم با توجه به اینکه افزایش اجاره بها از الگوی افزایش قیمت مسکن تبعیت می‌کند و مداخله قابل توجهی فراتر از الگوی حاکم بر تعیین قیمت املاک برای تغییر آن نمی‌توانیم اعمال نماییم. از آنجایی که شاخص قیمت‌های مصرف کننده حکایت از افزایش نسبتا محدودتر متوسط شاخص اجاره بها نسبت به سایر شاخص‌ها داشته و با نوسانات محدودتری نسبت به سایر کالاها و خدمات افزایش یافته است،  بنابراین می‌توان به محدودیت  درمداخله و پیشبرد اقدامات موثر برای کاهش و کنترل روند افزایش شاخص اجاره بدون توجه به زمینه‌های اصلی تحولات در این حوزه اذعان داشت.
فراموش نکنیم که با توجه به افزایش محدودتر قیمت‌ها در بازار اجاره نسبت به سایر بازار‌های موازی، در صورت مداخله و اعمال محدودیت‌هایی برای کاهش بیشتر با درآمد خانوارها (به ویژه خانوارهای کم درآمد) بازار، را با خطر خروج کنشگران این بازار، برای جبران هزینه فرصت از دست رفته شان در صورت  باقی ماندن در این بازار مواجه ساخته و با خروج آنان و کاهش عرضه، محدودیت بیشتر قیمت‌ها برای متناسب ساختن میزان اجاره‌بها با درآمد  افزایش قیمت‌های بیشتری را به آنها تحمیل نماییم.

پویمان بازدید : 1 چهارشنبه 08 خرداد 1392 نظرات (0)


اجاره بها از شاخص تورم عبور کرد

رئیس اتحادیه مشاوران املاک از افزایش اجاره‌ بها و عبور از شاخص تورم در کشور خبر داد و گفت: در حال حاضر پیشنهاد من آن است که بهتر است مردم صبر کند و بعد از انتخابات خرید خود را کامل کنند.

مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور، با اشاره به وضعیت بازار خرید و فروش و اجاره مسکن و زمین گفت: در حال حاضر یک رکود انتظاری در بازار مسکن وجود دارد. به عبارتی همه منتظر هستند ببینند چه کسی رئیس جمهور جدید خواهد شد.
وی ادامه داد: اینکه چه کسی قرار است رئیس جمهور شود برای سرمایه گذاران بسیار حائز اهمیت است ضمن اینکه الان احتیاج به یک مغز جا افتاده و جوان برای ریاست جمهوری داریم تا یک آرامشی برای ما به ارمغان بیاورد.
خسروی خاطرنشان کرد: با آمدن چنین رئیس جمهوری ثبات سیاسی و به تبع آن ثبات اقتصادی برای کشور به وجود خواهد آمد و در کنار ثبات اقتصادی هم مطمئنا وضعیت بازار مسکن بهبود خواهد یافت.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در مورد اینکه آیا در حال حاضر مردم خرید و فروش ملک و زمین داشته باشند یا خیر گفت: مطمئنا آن کسی که نیاز به خرید و فروش دارد همین الان این کار را انجام خواهد داد ولی کسی که سرمایه گذار است می‌داند بدون ثبات سیاسی، ثبات اقتصادی وجود ندارد. به عبارتی سرمایه گذاران منتظر خواهند شد تا کشور به یک ثبات سیاسی برسد که حال ممکن است که قیمت ها کاهش و یا افزایش پیدا کند.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک خطاب به سرمایه گذاران تاکید کرد: در حال حاضر پیشنهاد من آن است که بهتر است مردم صبر کند و بعد از انتخابات خرید خود را کامل کنند.
وی در مورد پیش بینی خود از اوضاع بازار مسکن بعد از انتخابات گفت: مطمئن باشید بعد از انتخابات اگر کاندیداها خوب انتخاب شود قیمت ها بهتر و مناسب تر خواهد شد.
خسروی در پایان در مورد اجاره های حال حاضر مسکن به ایلنا گفت: در حال حاضر متاسفانه اجاره ها از شاخص تورم عبور کرده است حال آنکه گفته شده شاخص تورم 25 درصد است.      

پویمان بازدید : 3 سه شنبه 07 خرداد 1392 نظرات (0)


در استان تهران 403 هزار واحد مسکن مهر در 10 شهرستان در حال ساخت است که دو شهر جدید پردیس و پرند با بیش از 200 هزارثبت‌نام کننده بیشترین متقاضی واحدهای مسکن مهر استان تهران را به خود اختصاص داده‌اند که ...

البته اکنون ظرفیت ثبت‌نام در هر دو شهرمتوقف است تا ظرفیت جدید ایجاد یا پرونده ثبت‌نام‌کنندگان قبلی تعیین تکلیف شود.
دو شهر جدید پردیس و پرند که از جمله شهرهای پرمتقاضی مسکن مهر در کل کشور هستند، حال با ثبت‌نام بیش از 200 هزار متقاضی به فعالیت ساخت و ساز خود ادامه می‌دهند و مدیران عامل این دو شرکت عمران تحویل واحدهای در حال ساخت را پایان سال 92 وعده داده‌اند.‌
طبق اعلام شرکت عمران شهر جدید پرند و پردیس، قیمت نهایی هر متر از واحدهای مسکونی شهرپرند 360 تا 400 هزارتومان و هر متر از واحدهای مسکونی شهر جدید پردیس به ارزش 400 تا 500 هزار تومان به متقاضیان فروخته می‌شود.
دلیل استقبال از شهرهای اطراف تهران
شاید از جمله دلایل نزدیکی این دو شهر جدید به کلان‌شهر تهران و ارزا‌ن‌ بودن قیمت‌ها نسبت به قیمت مسکن در کلان‌شهر تهران برای اقشار متوسط باعث افزایش تقاضای خرید مسکن در شهرهای اطراف تهران شده است.
بر اساس آخرین آمار وزرات راه و شهرسازی، تاکنون حدود یک میلیون و 200 هزار واحد مسکن مهر در سراسر کشورافتتاح شده و قرار است تا پایان سال 92 نیز یک میلیون و 500 هزار واحد مسکن مهر نیز در نقاط مختلف کشور واگذارشود.
در این میان سهم واحدهای مسکن مهر تهران 403 هزار واحد است که تقریبا نیمی از آن در دو شهر پرند و پردیس در حال ساخت است و نیمی دیگر در شهرهای رباط کریم، فیروزکوه، دماوند، صفادشت، واوان و پاکدشت ساخته می‌شوند.
با تحویل بیش از 403 هزار واحد مسکن مهر در شهرهای مختلف استان تهران، تعداد زیادی از خانوارهای تهرانی به این شهرها مهاجرت کرده و عده‌ای دیگر نیز تا پایان سال در این شهرها ساکن می‌شوند.
آخرین وضعیت ساخت و ساز مسکن مهر پردیس
قرار است در شهر جدید پردیس 93 هزار واحد مسکن مهر ساخته شود که از این تعداد 13 هزار واحد به متقاضیان تحویل داده شده و 80 هزار واحد با پارکینگ و حیاط در حال ساخت است که طبق وعده مدیرعامل شرکت عمران این شهر1200 واحد تا نیمه خرداد واگذار می‌شود.
در حال حاضر ظرفیت ثبت‌نام واحدهای مسکن مهر پردیس تکمیل شده و طبق اعلام شرکت عمران این شهرثبت‌نام‌کنندگانی که مدارک و اقساط خود را تکمیل نکرده‌اند تا 10 خرداد مهلت دارند پرونده خود را تکمیل کنند و در غیر این صورت از سامانه مسکن مهر حذف و متقاضیان دیگر جایگزین می‌شوند.
به گفته قائم مقام شرکت عمران شهر جدید پردیس در حال حاضر این شهر ظرفیت اسکان 100 هزار خانوار(حدود 500 هزار نفر) را دارد.
آخرین وضعیت ساخت و ساز مسکن مهر پرند
در شهر جدید پرند نیز 95 هزار واحد مسکن مهر باید ساخته شود که تاکنون 10 هزار واحد آن به متقاضیان واگذار شده و طبق وعده وزارت راه و شهرسازی قرار است نیمه نخست امسال ماهانه 10 تا 12 هزار واحد مسکن مهر این شهر واگذار شود.
به گفته وزیر راه و شهرسازی امسال تمام واحدهای مسکن مهر پرند به متقاضیان وگذار می‌شود.
شهر پرند که به گفته مدیرعامل شرکت عمران این شهر750 هزار نفر ظرفیت دارد، قرار است تا چند سال آینده یکی از 10 شهر پرجمعیت و بزرگ کشور شود.
ظرفیت ثبت‌نام واحدهای مسکن مهرپرند تکمیل شده و اکنون مدارک آخرین 5000 نفر از ثبت‌نام‌کنندگان در حال بررسی است.
در حال حاضر 86 انبوه‌ساز در پروژه مسکن مهر پرند کارمی‌کنند که 20 هزار واحد مسکونی در پروژه "کوزو"، 16 هزار و 80 واحد مسکونی در پروژه "کیسون"، 10 هزار واحد مسکونی نیز در پروژه "هسا" می‌سازند.
طبق آنچه پیش‌تر وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده 20 هزار واحد مسکونی در این شهر آماده بهره‌برداری است.
به گفته نیکزاد تاسیسات زیربنایی این واحدها در حال تکمیل است و تاسیسات روبنایی مانند فضاهای آموزشی، تجاری، انتظامی و مترو نیز در حال ساخت هستند.
آخرین وضعیت ساخت و ساز مسکن مهردر 8 شهر دیگر استان تهران
203 هزار واحد مسکن مهر در دیگر شهرهای استان تهران از جمله ملارد، اسلامشهر، رباط کریم، فیروزکوه، دماوند، صفادشت، واوان و پاکدشت در حل ساخت است.
اواخر سال گذشته 3000 واحد مسکن مهر در پاکدشت به بهره‌برداری رسید که همزمان با پاکدشت، 8200 واحد مسکن مهر و مسکن خود مالکی در شهرستان‌های ورامین و ری نیز افتتاح شدند.
به گفته وزیر راه و شهرسازی از این تعداد 3000 واحد 99 ساله، 3500 واحد مسکن مهر و 5200 واحد مسکن خودمالکی هستند. همچنین 1560 واحد در قالب 40 بلوک بلند مرتبه در شهرستان واوان در حال ساخت است.
در شهرستان فیروزکوه نیز 1500 واحد مسکن مهر در حال آماده‌سازی است. 

پویمان بازدید : 2 دوشنبه 06 خرداد 1392 نظرات (0)


مدیرعامل شهر جدید هشتگرد گفت: تنها 500 واحد مسکن مهر در هشتگرد باقی مانده و ثبت نام برای متقاضیان انجام می شود.

غلامی با بیان اینکه 10 هزار واحد مسکن مهر در شهر جدید هشتگرد آماده تحویل به متقاضیان است گفت: تا 45 روز آینده 10 هزار واحد مسکن مهر دیگر آماده واگذاری به متقاضیان می شود.
وی ادامه داد: تا آبان ماه 50 هزار واحد مسکن مهر در هشتگرد به بهره برداری می رسد.
مدیرعامل شهر جدید هشتگرد با اشاره به اینکه ثبت نام مسکن مهر در هشتگرد بسیار محدود است گفت: تنها 500 واحد مسکن مهر برای ثبت نام در شهر جدید هشتگرد باقی مانده است.
غلامی در ادامه تصریح کرد: ثبت نام در هشتگرد پس از حذف متقاضی که آورده خود را واریز نکرده صورت می گیرد.
وی در ادامه اظهار داشت: سایت ثبت نام در شهر جدید هشتگرد برای متقاضیان باز است.
مدیرعامل شهر جدید هشتگرد در ادامه توضیح داد: قیمت هر واحد مسکن مهر در هشتگرد بین 8 تا 25 میلیون تومان است.
وی با اشاره به اینکه تاکنون 2 هزار و 580 واحد مسکن مهر ویلایی در هشتگرد ساخته شده است گفت: این واحدها در حال ساخت است و با تمامی امکانات به متقاضیان واگذار می شود.

پویمان بازدید : 2 یکشنبه 05 خرداد 1392 نظرات (0)


یک کارشناس مسکن گفت: اجاره‌نامه‌هایی که در دفاتر اسناد رسمی انجام می‌شود از استحکام بیشتری برخوردارند اما مشکل فعلی بازار مسکن، بالا بودن نرخ اجاره خانه است و رسیدگی به تعدیل قیمت‌های اجاره‌ خانه مهم‌تر از ثبت قرار‌دادها در دفتر‌خانه‌هاست.

این کارشناس افزود: در شرایط فعلی که بازار با نوسانات قیمت روبه‌رو است، قیمت اجاره‌ مسکن مهم‌تر از تصمیم‌گیری درباره ثبت قراردادها در دفاتر اسناد رسمی یا دفاتر مشاور املاک است.
به گفته وی، مشکل فعلی مسکن، گرانی اجاره‌ بهاست و قرار‌داد در دفترخانه ثبت شود یا در مشاور املاک چندان مورد نظر نیست و بهتر است ابتدا با مداخله در بازار مسکن، تعدیل اجاره‌ بها صورت گیرد و پس از آن درباره عقد قرارداد تصمیم‌گیری شود. این کارشناس با بیان اینکه باید در نرخ اجاره‌ بها تصمیم‌گیری شود،‌ گفت: انعقاد قرارداد اجاره در دفاتر مشاور املاک و دفترخانه‌ها تاثیری در افزایش یا کاهش قیمت مسکن ندارد و ممکن است در برخی موارد، عقد قرار‌داد در دفاتر اسناد رسمی دلیل معامله‌ نشدن یا انصراف از معامله در این دفاتر شود. وی تصریح کرد: درصورت اخذ مالیات از خانه‌های خالی و ساماندهی وضعیت خانه‌های شهر،‌ نرخ اجاره مناسب‌تر می‌شود چراکه نرخ اجاره‌ نیازمند توافق‌نامه‌ای میان مالک و مستأجر است و ثبت این قرار‌داد‌ها در دفاتر اسناد رسمی در دادگاه قابل استناد‌تر است.


پویمان بازدید : 2 شنبه 04 خرداد 1392 نظرات (0)


نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد: افرادی که در طبقات پایین‌تر از طبقه هشت ساختمان‌های بلند اقامت دارند، 22 درصد بیشتر در معرض خطر مرگ زودهنگام قرار دارند.

محققان دانشگاه برن سوئیس با هدف بررسی تأثیر سکونت در طبقات بالاتر، وضعیت سلامت 1.5 میلیون نفر از ساکنان برج ها و ساختمان های مسکونی را در سال های 2000 و 2008 میلادی مورد مطالعه قرار دادند.
بررسی 142 هزار مورد مرگ ساکنان برج‌های مسکونی نشان می‌دهد، نسبت مرگ ساکنان طبقات پایین 22 درصد بیشتر از طبقات بالاتر از طبقه هشتم است.
بر اساس این مطالعه، خطر مرگ ناشی از بیماری‌های ریوی و مشکلات قلبی در بین ساکنان طبقات بالاتر به ترتیب 40 و 35 درصد از ساکنان طبقات پایین‌تر است.
طبق نتایج این تحقیق، هرچه افراد در طبقات بالاتری سکونت داشته باشند، کیفیت زندگی آنها بهبود پیدا می کند؛ بدین معنی که وضعیت محل سکونت تأثیر مستقیمی برسلامت افراد داشته و زندگی در طبقات بالاتر می تواند کلید طول عمر و زندگی سالمتر باشد.
به گفته پژوهشگران دانشگاه برن، خطر مرگ در ساکنان طبقات پایین‌تر ساختمان در اثر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطان ریه به ترتیب 35 و 22 درصد افزایش می‌یابد؛ تنها تفاوت به آمار مرگ و میر ناشی از سقوط از ساختمان به قصد خودکشی اختصاص دارد؛ خطر مرگ ساکنان طبقات پایین‌تر با خودکشی، 60 درصد کمتر از ساکنان طبقات بالاتر است.
اگرچه ساکنان طبقات پایین بدلیل استفاده بیشتر از پله ها از تناسب اندام و عملکرد بهتر قلب برخوردار هستند، اما آلودگی هوا و آلودگی صوتی سلامت آنها را بشدت تهدید می کند و مشکلات قلبی- ریوی اصلی ترین علت مرگ و میر ساکنان این طبقات عنوان شده است.
محققان تأکید می کنند که این بررسی بر روی ساکنان یکی از کشورهای ثروتمند جهان صورت گرفته و برای ساکنان کشورهای دیگر احتمالا نتایج نسبتا متفاوتی خواهد داشت؛ بطور مثال تحقیقات صورت گرفته در اسپانیا نشان می دهد، ساکنان طبقات بالاتر در معرض خطر ابتلا به تب یونجه قرار دارند.
گرده گل ها هنگام صبح پخش شده و با گرم شدن هوا به جو بالاتر حرکت می کنند؛ در هنگام عصر و با خنک شدن هوا گرده ها پایین آمده و از طریق پنجره های باز وارد طبقات بالاتر برج ها و ساختمان های مسکونی می شوند که باعث افزایش ابتلا به تب یونجه می شود.
نتایج این پژوهش در مجله Epidemiology منتشر شده است. 


تعداد صفحات : 27

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 267
  • کل نظرات : 17
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 50
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 66
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 66
  • بازدید ماه : 110
  • بازدید سال : 138
  • بازدید کلی : 1,947