loading...
پویمان
پویمان بازدید : 1 سه شنبه 28 خرداد 1392 نظرات (0)


«مسکن‌مهر» ادامه می‌یابد، اما با یکسری اصلاحات

دولت برآمده از رییس‌جمهور منتخب که وعده داده همه مشکلات اقتصادی را با راهبرد «کلید» حل و فصل می‌کند، برای چالش حداقل دو سال اخیر بازار اجاره‌نشین‌ها در کلانشهر تهران و البته سایر کلانشهرها، در نظر دارد دست به اجرای یک برنامه جدید بزند.

دولت یازدهم براساس آنچه نماینده و مشاور اقتصادی حسن روحانی اعلام کرده، بنا دارد قفلی را که مالکان آپارتما‌های اجاره‌ای سال‌ها است با کمک گروهی از دلالان بازار ملک جلوی بازار اجاره زده‌اند و مانع ورود دولت به این بازار برای کنترل اجاره‌بها شده‌اند، از طریق اجرای طرح «مسکن استیجاری» باز کند.
 این طرح البته چندان هم جدید نیست بلکه سابقه آن را در دولت‌های قبل از محمود احمدی‌نژاد می‌توان پیدا کرد، اما ضعف محتوایی طرح در آن سال‌ها و برخی سوءاستفاده‌هایی که توسط برخی پیمانکاران طرح، انجام گرفت موفقیت آن را ناکام گذاشت و در نهایت باعث تعطیلی طرح شد.
 با این حال، قانون قرص و محکمی در ارتباط با «ساماندهی عرضه در بازار مسکن» وجود دارد که اگر دولت جدید مفاد خاک‌خورده این قانون را از کمدبایگانی خارج کند، خواهد توانست نقشه‌راه ایجاد بازار مسکن استیجاری را پیدا کرده و از روی آن، حمایت عملی از اجاره‌نشین‌‌ها را آغاز کند.
 محمدباقر نوبخت نماینده اقتصادی حسن روحانی بامداد روزدوشنبه در یک برنامه اقتصادی در شبکه یک سیما، اعلام کرد: «دولت ما در کنار مسکن‌مهر، برنامه‌ای برای مسکن استیجاری دارد که به وقت مقتضی، جزئیات آن را اعلام خواهیم کرد.»
در ماده 2 قانون ساماندهی مسکن مصوب سال87 مجلس و همچنین در فصل دوم آیین‌نامه همین قانون مصوب اردیبهشت88 هیات‌دولت، به دولت اجازه داده شده است برای راه‌اندازی نظام اجاره‌داری حرفه‌ای در کشور و تامین مسکن اجاره‌ای کم‌درآمدها، زمینه ساخت انبوه آپارتمان‌های اجاره‌ای را از طریق واگذاری زمین با قیمت ترجیحی به انبوه‌سازان فراهم کند.
 این قسمت از قانون ساماندهی مسکن تاکنون مغفول مانده است و دولت در 8سال اخیر، قسمت دیگری از این قانون را که بر ساخت «مسکن‌مهر» تاکید دارد در صدر برنامه‌هایش قرار داد.
 دولت احمدی‌‌نژاد معتقد بود، بهتر است منابع زمین و تسهیلات بانکی به جای آنکه برای ساخت مسکن موقتی (اجاره‌ای) کم‌درآمدها هزینه شود، صرف ساخت مسکن دائمی آنها شود و با همین استدلال آن دسته از فاقدین مسکن را که به هر دلیل دست‌شان به مسکن‌مهر نرسید در بازار اجاره تنها گذاشت.
 اجاره‌نشین‌هایی که کم‌درآمد هستند، اما حائز شرایط 4گانه مسکن‌مهر نمی‌شوند یا آنهایی که دیر به صف ثبت‌نام‌ها پیوستند و از پیش‌فروش‌های مسکن‌مهر جاماندند، هم‌اکنون مخاطب اصلی طرح «مسکن استیجاری» به حساب می‌آیند که چون در سال‌های اخیر به تقاضای آنها توجهی نشد به حجم تقاضای میان‌درآمدهای ساکن بازار اجاره افزوده شدند طوری که در نتیجه این ورود، تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار آپارتمان‌های اجاره‌ای به هم خورد و زمینه جهش اجاره‌بها در سال‌های 90 و 91 به‌وجود آمد.
 «کلید» رییس‌جمهور منتخب برای این چالش، افزایش عرضه در بازار اجاره و صدور اجازه استفاده از عرضه‌ جدید برای اجاره‌نشین‌های کم‌درآمد، بین 5 تا 10 سال است.
 معاون پژوهش‌های اقتصادی مرکز تحقیقات استراتژیک که از یک ماه پیش با اعلام کاندیداتوری رییس این مرکز - حسن روحانی- برای انتخابات ریاست‌جمهوری، نمایندگی اقتصادی وی را برعهده گرفت و هم‌اکنون نیز نماینده ارشد و مشاور اقتصادی او است، هنوز درباره جزئیات طرح «مسکن‌استیجاری» صحبت نکرده اما از آنجا که محمدباقر نوبخت طی این مدت چندین بار بر حرکت دولت یازدهم در مدار «قانون» تاکید کرده است، شکی نیست که «مسکن‌استیجاری» درست مطابق با مفاد قانون ساماندهی مسکن به اجرا درخواهد آمد.
 گزارش ها در این باره حاکی است: طبق ماده2 قانون ساماندهی مسکن، دولت مجاز است زمین‌‌های خود را به صورت اجاره 99ساله یا فروش با قیمت تخفیف‌دار یا فروش به صورت قسطی، در اختیار اشخاص حقیقی یا حقوقی غیردولتی برای ساخت مسکن استیجاری یا اجاره‌ به شرط تملیک قرار دهد.
 این اشخاص نیز طبق آیین‌نامه این قانون مکلفند در ازای دریافت زمین با قیمت کارشناسی روز – زمان تحویل- واحدهای مسکونی ساخته‌شده را حداقل 5 تا 10 سال به اجاره‌نشین‌های کم‌درآمد فاقد مسکن اجاره دهند.
 قیمت زمین در پایان مدت اجاره، به قیمت زمان تحویل، از اجاره‌دارها دریافت خواهد شد.
 همچنین قانون ساماندهی مسکن در قالب مسکن‌استیجاری، راه‌اندازی نظام اجاره‌داری حرفه‌ای را پیشنهاد کرده است. در این نظام از سرمایه‌گذاران در حوزه تولید و عرضه واحدهای اجاره‌ای در قالب پرداخت 20درصد هزینه ساخت، حمایت می‌شود.
 مسکن استیجاری به امسال قد می‌دهد؟
 به گزارش دنیای اقتصاد برای اجرای طرح مسکن‌استیجاری و شکست حباب اجاره‌بها از این طریق، شاید حداقل یکسال زمان نیاز باشد.
 به بیان ساده‌تر، اینکه تصور شود از مرداد امسال با تشکیل کابینه یازدهم، تعدادی واحدمسکونی با قابلیت اجاره به کم‌درآمدها از طرف دولت به اجاره‌نشین‌ها واگذار می‌شود، به احتمال خیلی زیاد نشدنی خواهد بود چون که موجودی دولت در حال حاضر در بازار مسکن به جز زمین، صفر است.
 حتی اگر بنا باشد برای امسال، از واحدهای مسکونی‌مهر در قالب مسکن استیجار استفاده شود نیز محال خواهد بود؛ چون همه این واحدها پیش‌فروش شده و صاحب دارند.
 بنابراین در بهترین حالت ممکن است مجموعه‌ای از شهرک‌های مسکونی جدید در اطراف تهران برای اجاره‌داری ساخته شود و دولت از پیمانکاران تعهد بگیرد که ظرف یکسال، این واحدها را آماده استفاده کنند.
 برای این منظور بعید است دولت بتواند در داخل شهر تهران، چنین آپارتمان‌هایی را بنا کند چون قیمت سرسام‌آور زمین در پایتخت، قیمت تمام‌شده واحدهای اجاره‌ای را برای دولت یا پیمانکار سازنده، بالا می‌برد.
 تکلیف مسکن‌مهر در دولت روحانی
 محمدباقر نوبخت نماینده اقتصادی حسن روحانی، رییس‌جمهور منتخب درباره برخی نگرانی‌ها از سوی پیش‌خریداران مسکن‌مهر بابت سرنوشت واحدهای نیمه‌تمام دولت دهم، این اطمینان خاطر را به پیش‌خریداران داد که «دولت یازدهم همه تعهد دولت قبل در طرح مسکن‌مهر را به رسمیت می‌شناسد و تا تکمیل همه واحدهای در حال ساخت در این طرح، آن را ادامه خواهد داد.»
 نوبخت افزود: رییس‌جمهور منتخب به صراحت اعلام کرده است که نسبت به تامین مسکن جوانان در قالب مسکن ارزان‌قیمت خود را متعهد می‌داند.
 مشاور اقتصادی حسن روحانی تصریح کرد: بخش زیادی از مردم در مسکن‌مهر ثبت‌نام کرده‌اند و حتی برخی از مردم واحدهایی را تحویل گرفته‌اند که نیاز است زیرساخت‌های محل احداث این واحدها با حمایت دولت یازدهم، تامین شود یا توسعه پیدا کند. بنابراین طرح مسکن‌مهر را حتما ادامه خواهیم داد و در عین حال اصلاحات مدنظر را هم در آن اعمال خواهیم کرد.



























پویمان بازدید : 1 دوشنبه 27 خرداد 1392 نظرات (0)


در شرایط کنونی بازار مسکن، آپارتمان‌هایی با عمر چند ساله و وام مسکن متقاضی بیشتری دارند، زیرا قیمت این آپارتمان‌ها گاهی بیش از یک میلیون تومان از نرخ آپارتمان‌های نوساز کمتر است.

در شرایطی که نرخ آپارتمانهای نوساز در شهر تهران با افزایش قیمت مواجه شده است، برخی از متقاضیان مسکن به خرید خانه های چند سال ساخت روی آورده اند تا قدرت خرید خود را افزایش دهند، زیرا قیمت این خانه ها بیش از یک میلیون تومان از نرخ آپارتمان های نوساز کمتر است بنابراین متقاضیان زیادی به سمت این بازار کشیده میشوند.
آپارتمان های غیرنوساز را می توان به دو دسته تقسیم کرد، دسته اول آپارتمان هایی که کمتر از 20 سال عمر دارند و وام مسکن به آنها تعلق می گیرد و دسته دوم آپارتمان هایی با عمر بیش از 20 سال که وام مسکن ندارند.
براین اساس به دلیل تعلق وام 20 میلیون تومان مسکن برای آپارتمان هایی با عمر کمتر از 12 سال، این آپارتمان ها متقاضی بیشتری دارند و اغلب افراد به دنبال این هستند تا خانه ای را با وام خریداری کنند. و هر چه سال ساخت یک واحد بالاتر باشد وام کمتری به آن تعلق می گیرد بطوریکه خانه هایی با عمر 20 ساله، 10 میلیون تومان وام دارند.
البته تعداد زیادی از متقاضیان هم خانه های بدون وام را خریداری میکنند که این بستگی به بودجه شخصی آنها و توانایی در پرداخت تمامی هزینه آپارتمان دارد ضمن آنکه خانه هایی با عمر بالا و بدون وام، قیمتی کمتر از دیگر آپارتمان ها دارد اما در زمان فروش ممکن است خریدار کمتری برای آن پیدا شود.
در حال حاضر کاهش قدرت خرید مردم، منجر شده که بازار خرید آپارتمان های چند سال ساخت، رونق بیشتری پیدا کند و متقاضی بیشتری برای آنها وجود داشته باشند.
نرخ آپارتمان‌های چندسال ساخت
براساس گزارش های میدانی، درقصرالدشت نرسیده به طوس واحدی 61 متری و تکواحدی دو خوابه با انباری و عمر 7 ساله با قیمت 223 میلیون تومان به فروش می رسد و در در نامجو خیابان قجاوند واحدی 62.5 متری با عمر 11 ساله با پارکینگ و انباری با نرخ 250 میلیون تومان قیمت گذاری شده است.
واحدی 65 متری در نارمک، یک خوابه با عمر 3 ساله به قیمت 357 میلیون تومان فروخته میشود و در پیروزی، نیکنام واحدی 61 متری با عمر 14 ساله با 9 متر انباری با قیمت 133 میلیون تومان نقد و 25 میلیون تومان وام به فروش می رسد.
در رسالت نبش میدان 77 یک واحد 65 متری و دو خوابه با عمر 9 ساله با قیمت 292 میلیون تومان نقد، 20 میلیون تومان وام و 32 میلیون تومان رهن به فروش میرسد و واحدی 63 متری در خزانه، دو خوابه با انباری و عمر 3 ساله با نرخ هر مترمربع 2 میلیون و 500 هزار تومان فروخته میشود.
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، همچنین واحدی 61 متری در مرزداران، یک خوابه، بی پارکینگ با عمر 9 ساله با نرخ 355 میلیون تومان به فروش می رسد و در تهرانسر، واحدی 61 متری و دوخوابه با انباری و عمر 12 ساله با قیمت 20 میلیون تومان رهن، 14 میلیون تومان وام و 149 میلیون تومان نقد فروخته میشود.    

پویمان بازدید : 0 یکشنبه 26 خرداد 1392 نظرات (0)


رییس کانون سراسری انبوه‌سازان کنترل و نظارت قیمت مسکن را با افزایش ساخت و ساز امکانپذیر دانست و گفت: در اقتصاد آزاد هیچ‌گاه تعزیرات، فشار فیزیکی، زد و بند و برخورد عامل کنترل قیمت نبوده و نیست.

ایرج رهبر درباره چگونگی کنترل و نظارت بر قیمت‌های خرید و فروش و اجاره مسکن اظهارکرد: ‌هر کجا تعزیرات و فشار وارد کار تولید شود نه تنها تولیدکننده مایل به تولید بیشتر نمی‌شود بلکه دست از تولید ‌می‌کشد.
وی افزود: عدم اجرای طرح‌های تعزیراتی بدین معنا نیست که هیچ طرح و برنامه‌ای برای جلوگیری از خرید و فروش‌های غیر قانونی اعمال نشود بلکه طرح‌های تشویقی زیادی برای ساخت مسکن و افزایش عرضه وجود دارد که با افزایش تولید و تشویق سازندگان، عرضه و تقاضا متعادل می‌شود.
رهبر با اشاره به اینکه 40 درصد از درآمد خانوارها برای تامین مسکن اختصاص می‌یابد، افزود: با عرضه زمین ارزان‌تر، قیمت‌ها در مناطق مختلف متعادل می‌شود و افراد بیشتری به سمت خرید مسکن می‌روند.
رییس کانون سراسری انبوه‌سازان گفت: در صورتی که قیمت زمین در منطقه‌ای مناسب شود و متقاضیان زیادی به آن منطقه مراجعه کنند،‌ مناطق دیگر نیز با تعادل قیمت مواجه می‌شوند و همین روال دلیل تعادل قیمت در مناطق مختلف می‌شود.
به گفته وی با افزایش تولید مسکن در کشور به ویژه در شهرهای بزرگ به همان میزان با تعادل قیمت و افزایش خرید و فروش روبرو می‌شویم.
رهبر با بیان اینکه ممکن است در صورت اجرای طرح‌های تعزیراتی،‌ معاملات و توافقات پشت پرده میان مؤجر و مستأجر افزایش یابد،‌ گفت: متقاضیان نیاز به خانه دارند و مجبورند معامله کنند.
رییس کانون سراسری انبوه‌سازان با تاکید بر تشویق مردم به ساخت و عرضه مسکن و متعادل‌سازی قیمت افزود: بانک‌ها نیز می‌توانند متقاضیان را به ساخت و ساز تشویق کنند.
وی با اشاره به اینکه مسکن جزئی از اقتصاد جامعه است و از اقتصاد جامعه نیز تاثیر می‌پذیرد، گفت: در حال حاضر که عمده قیمت تشکیل‌دهنده مسکن، زمین است و مردم با افزایش قیمت‌ها در مناطق مختلف به فروش زمین خود با قیمت‌های بالا ترغیب می‌شوند.
رهبر ادامه داد: شاید بتوان قیمت انرژی، دستمزد و ... را کاهش داد اما قیمت‌های وابسته به مصالح ساختمانی از جمله گرانی 20 درصدی فولاد، شن، ماسه، میلگرد و هر یک از اقلام معجزه نمی‌شود.
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، رییس کانون سراسری انبوه‌سازان با اشاره به اینکه در محدوده‌های مختلف، قیمت‌ها با چشم و هم چشمی متغیر است، اظهار کرد: با طرح‌ها و برنامه‌ریزی‌ها برای عرضه مسکن شهری و افزایش ساخت و ساز خانه در اطراف شهرهای بزرگ و شهرک‌سازی‌های مناسب عرضه جوابگوی تقاضای بازار می‌شود.
به اعتقاد وی دولت باید زمین‌های ارزان برای ساخت مسکن درنظر گیرد مجوز شهرک‌سازی نیز برای اشخاص هم صادر شود و شهرک‌سازی تنها در اختیار دولت نباشد.


پویمان بازدید : 2 شنبه 25 خرداد 1392 نظرات (0)


امسال 32 هزار قرارداد در سامانه املاک ثبت شد

رئیس اتحادیه کشوری مشاوران املاک با بیان اینکه بازار خرید و فروش مسکن در رکود است، گفت: تعداد 32 هزار و 303 قرارداد در سامانه املاک و مستغلات کشور از تاریخ اول فروردین ماه تا 21 خردادماه به ثبت رسیده است.

مصطفی قلی خسروی با بیان اینکه بازار خرید و فروش مسکن همچنان در رکود به سر می برد، گفت: رکودی که از سال گذشته بر بازار مسکن حاکم شده است، هنوز هم ادامه دارد.
وی تصریح کرد: تاثیر انتخابات ریاست جمهوری بر بازار مسکن تا حداقل یک ماه دیگر مشخص نمی شود و فعلا نمی توان پیش بینی درستی از بازار داشت.
رئیس اتحادیه کشوری مشاوران املاک با اشاره به اینکه تعداد 32 هزار و 303 قرارداد در سامانه املاک و مستغلات کشور از تاریخ اول فروردین ماه تا 21 خرداد به ثبت رسیده است، گفت:  16 هزار و 959 قرارداد مبایعه نامه، 13 هزار و 527 اجاره نامه، یک قراداد اجاره به شرط تملیک، یک هزار و 267 قرارداد پیش فروش، 272 قرارداد خاص و 277 قرارداد سرقفلی به ثبت رسیده است.
به گزاش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، وی با بیان اینکه از این تعداد 127 هزار و 395 قرارداد مربوط به شهر تهران بوده است، گفت: از این تعداد 79 هزار و 161 قرارداد مبایعه نامه، 41 هزار و 315 اجاره نامه، 19 اجاره به شرط تملیک، 783 پیش فروش، یک هزار و 244 قرارداد خاص و 4 هزارو 873 سرقفلی بوده است.

پویمان بازدید : 0 پنجشنبه 23 خرداد 1392 نظرات (0)


این روزها گرم شدن بازار مسکن از لحاظ حضور متقاضیان به خصوص مستاجران در بازار رهن و اجاره واحدهای مسکونی، باعث شده است تا ...

تعداد بنگاه‌های املاک بیشتری نسبت به چند ماه قبل اظهار تمایل یا بهتر است گفته شود درخواست جذب نیروی کار داشته باشند، زیرا میزان آگهی‌های مربوط به همکاری با افراد علاقه مند به بازاریابی در بازار مسکن افزایش یافته است.
این مساله نشان دهنده این موضوع است که بازار مسکن از حالا با حجم زیاد متقاضی رو‌به‌رو خواهد بود به همین خاطر مدیران بنگاه‌های املاک سعی در اضافه کردن تعداد مشاوران فعال خود دارند.
 ستون امروز نبض بازار به آگهی برخی از بنگاه‌های املاک در مناطق مختلف تهران پرداخته است که این دسته از بنگاهداران تصمیم به جذب نیروی کار دارند، اما اینکه اجرای وعده و وعیدهای کارفرمایان تا چه اندازه‌ای قابل اعتماد است، مشخص نیست!
 یک بنگاه املاک در شمال تهران اظهار کرده است: تا پولدار شدن راهی نمانده است، در کنار ما و محیطی متفاوت، درآمد 8 میلیون تومان ماهانه را تجربه کنید.
 از طرف دیگر بنگاه املاکی در خیابان یوسف آباد  برای استخدام مشاوران املاک عنوان کرده است: مشاور مبتدی و حرفه‌ای با درآمد تضمینی یک میلیون تومان به بالا.
 همچنین در حوالی غرب تهران در یک آگهی به پورسانت عالی، آگهی نامحدود و آموزش رایگان در محیطی لوکس و حرفه‌ای دعوت به همکاری در بنگاه املاک شده است.
 علاوه بر این از سوی بنگاهداری به مشاوران فعال در منطقه دولت، فرمانیه، دیباجی و پاسداران، آگهی نامحدود، تسویه نقدی و پورسانت تا 50 درصد وعده داده شده است.
 البته هر یک از بنگاه‌های املاک پورسانت‌های متفاوتی را در نظر می‌گیرند.
بر اساس زارش دنیای اقتصاد، بنگاهداری در محدوده پاسداران و دولت از مشاوران حرفه‌ای در محیطی آرام و سازمان یافته با 45 درصد پورسانت خالص و تسویه حساب نقدی دعوت به کار کرده است. 

پویمان بازدید : 1 چهارشنبه 22 خرداد 1392 نظرات (0)


وزرا به گرانی مصالح ساختمان بی‌تفاوت نباشند

رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان، گفت: تمام نهاده‌های ساختمان گران شدن است و وزیران مربوطه عکس‌العملی به این موضوع نشان نمی‌دهند.

ایرج رهبر در پاسخ به این پرسش که چند هفته‌ای است، قیمت مصالح ساختمانی و نهاده‌های ساخت مسکن در حال افزایش است، افزود: نباید تمام کاسه کوزه‌های گران شدن مسکن را روی سر وزیر راه و شهرسازی شکست و در حالی که نیکزاد محکوم به این است که قیمت مسکن را ثابت نگه دارد، بقیه وزرا هیچ عکس‌العملی نسبت به گران شدن نهاده‌های ساختمان سازی نشان نداده‌اند.
*وزرای بی تفاوت به گران شدن نهاده‌های مسکن
رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن تأکید کرد: نباید این طور باشد که آهن و سیمان گران شود و وزیر مربوطه هیچ عکس‌العملی به این گران شدن نشان ندهد.
رهبر با بیان اینکه وقتی تمام نهاده‌های مسکن مثل آهن، سیمان، انرژی و دستمزدها افزایش می‌یابد، نباید از وزیر راه و شهرسازی انتظار ثبات قیمت مسکن را داشت تصریح کرد: تمام مصالح ساختمانی کلیدی و غیر کلیدی از ابتدای سال جاری بدون هیچ کنترلی همین طور افزایش می‌یابد و در قیمت تمام شده مسکن تأثیر می‌گذارد.
وی ادامه داد: وقتی قیمت تمام شده مسکن همین طور بدون کنترل افزایش می‌یابد، چطور می‌توان انتظار داشت که قیمت مسکن باید کنترل شود.
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، رهبر اضافه کرد: مسئولان باید به طور جدی این موضوع را رسیدگی کنند و از افزایش بی‌کنترل قیمت مصالح ساختمانی جلوگیری کنند.

پویمان بازدید : 3 سه شنبه 21 خرداد 1392 نظرات (0)


بیش از یک‌ ماه از تصویب طرح تنظیم اجاره‌نامه در دفاتر اسناد رسمی می‌گذرد و طی این مدت مزایا و معایب این طرح از سوی کارشناسان و دست‌اندرکاران مسکن مطرح شده است.

طبیعتا مشاوران املاک که تاکنون به تنهایی وظیفه تنظیم و عقد قراردادهای اجاره خانه را برعهده داشتند، با اجرای این طرح مخالف هستند و دفاتر اسناد رسمی را رقیبی برای خود می‌بینند و نگران کاهش درآمدشان هستند اما برخی دیگر از کارشناس این بخش معتقدند عقد قراردادهای اجاره در دفاتر اسناد رسمی قانونمندتر است.
پیش از تصویب این طرح برای تنظیم اسناد رسمی اجاره در دفاتر اسناد رسمی اخذ مفاصاحساب دارایی و استعلام‌های متعدد به موجب قانون، آئین‌نامه یا بخشنامه الزامی بود که پس از تصویب این طرح، رییس کانون سردفتران و دفتریاران گفت: ‌از این پس مردم می‌توانند از مزایای متعدد تنظیم و ثبت آسان و مطمئن اسناد رسمی اجاره ملکشان در دفترخانه‌ها برخوردار شوند.
اما تصویب این طرح انتقادات و مخالفت‌هایی را از سوی مشاوران املاک به همراه داست تا آنجاکه رییس اتحادیه کشوری مشاوران املاک تاکید کرد: این طرح ادامه نخواهد داشت.
قلی‌خسروی که همواره بر دریافت کد رهگیری پس از انجام معاملات مسکن تاکید دارد، درباره اعطای کد رهگیری از سوی دفاتر اسناد رسمی گفت: پس از تصویب این طرح و تنظیم قرار‌داد اجاره خانه در دفاتر اسناد رسمی پیگیری شد که دفترخانه‌ها کد رهگیری صادر کنند اما مشاهده شد سامانه‌ای که بدین منظور در دفترخانه‌ها ایجاد شده هنوز کد رهگیری صادر نمی‌کند.
به گفته وی باید وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت راه و شهرسازی با اتحادیه مشاوران املاک مذاکره کنند تا دراین باره به اتفاق نظر برسند.
برخی صاحب‌نظران نیز ضمن طبیعی خواندن گلایه مشاوران املاک از کاهش معاملاتشان، معتقدند تنظیم اجاره‌نامه در دفاتر اسناد رسمی راهی برای قانونمندتر شدن معاملات است اما مردم طی سال‌های اخیر با دفاتر مشاور املاک آشنایی بیشتری پیدا کرده‌اند و این دفاتر هم برای تنظیم و عقد قراردادهای اجاره‌ مسکن تجربه بیشتری دارند. از سوی دیگر برخی دفاتر اسناد رسمی رغبت چندانی نسبت به تنظیم معاملات مسکن ندارند.
در این میان برخی کارشناسان براین باورند که این طرح مزیت و عیب ویژه‌ای ندارد بلکه صحت عقد قراداد و ارائه کد رهگیری به عنوان سلامت معامله مورد نظر است و برای مردم نیز اولویت بازار مسکن وتعادل قیمت‌هاست.
به گزارش اقتصاد آنلین به نقل از ایسنا، آنچه کارشناسان بر آن تاکید دارند این است که باید تعرفه‌های عقد قرارداد اجاره در دفاتر اسناد رسمی نیز مشخص شود تا در حق معامله‌کنندگان اجحاف نشود البته به نظر نمی‌رسد کمیسون یا تعرفه عقد قراردادها افزایش چندانی داشته باشد و در بازار اجاره‌ نیز تاثیرگذار باشد.




پویمان بازدید : 18 دوشنبه 20 خرداد 1392 نظرات (0)


بیش از یک‌ ماه از تصویب طرح تنظیم اجاره‌نامه در دفاتر اسناد رسمی می‌گذرد و طی این مدت مزایا و معایب این طرح از سوی کارشناسان و دست‌اندرکاران مسکن مطرح شده است.

طبیعتا مشاوران املاک که تاکنون به تنهایی وظیفه تنظیم و عقد قراردادهای اجاره خانه را برعهده داشتند، با اجرای این طرح مخالف هستند و دفاتر اسناد رسمی را رقیبی برای خود می‌بینند و نگران کاهش درآمدشان هستند اما برخی دیگر از کارشناس این بخش معتقدند عقد قراردادهای اجاره در دفاتر اسناد رسمی قانونمندتر است.
پیش از تصویب این طرح برای تنظیم اسناد رسمی اجاره در دفاتر اسناد رسمی اخذ مفاصاحساب دارایی و استعلام‌های متعدد به موجب قانون، آئین‌نامه یا بخشنامه الزامی بود که پس از تصویب این طرح، رییس کانون سردفتران و دفتریاران گفت: ‌از این پس مردم می‌توانند از مزایای متعدد تنظیم و ثبت آسان و مطمئن اسناد رسمی اجاره ملکشان در دفترخانه‌ها برخوردار شوند.
اما تصویب این طرح انتقادات و مخالفت‌هایی را از سوی مشاوران املاک به همراه داست تا آنجاکه رییس اتحادیه کشوری مشاوران املاک تاکید کرد: این طرح ادامه نخواهد داشت.
قلی‌خسروی که همواره بر دریافت کد رهگیری پس از انجام معاملات مسکن تاکید دارد، درباره اعطای کد رهگیری از سوی دفاتر اسناد رسمی گفت: پس از تصویب این طرح و تنظیم قرار‌داد اجاره خانه در دفاتر اسناد رسمی پیگیری شد که دفترخانه‌ها کد رهگیری صادر کنند اما مشاهده شد سامانه‌ای که بدین منظور در دفترخانه‌ها ایجاد شده هنوز کد رهگیری صادر نمی‌کند.
به گفته وی باید وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت راه و شهرسازی با اتحادیه مشاوران املاک مذاکره کنند تا دراین باره به اتفاق نظر برسند.
برخی صاحب‌نظران نیز ضمن طبیعی خواندن گلایه مشاوران املاک از کاهش معاملاتشان، معتقدند تنظیم اجاره‌نامه در دفاتر اسناد رسمی راهی برای قانونمندتر شدن معاملات است اما مردم طی سال‌های اخیر با دفاتر مشاور املاک آشنایی بیشتری پیدا کرده‌اند و این دفاتر هم برای تنظیم و عقد قراردادهای اجاره‌ مسکن تجربه بیشتری دارند. از سوی دیگر برخی دفاتر اسناد رسمی رغبت چندانی نسبت به تنظیم معاملات مسکن ندارند.
در این میان برخی کارشناسان براین باورند که این طرح مزیت و عیب ویژه‌ای ندارد بلکه صحت عقد قراداد و ارائه کد رهگیری به عنوان سلامت معامله مورد نظر است و برای مردم نیز اولویت بازار مسکن وتعادل قیمت‌هاست.
به گزارش اقتصاد آنلین به نقل از ایسنا، آنچه کارشناسان بر آن تاکید دارند این است که باید تعرفه‌های عقد قرارداد اجاره در دفاتر اسناد رسمی نیز مشخص شود تا در حق معامله‌کنندگان اجحاف نشود البته به نظر نمی‌رسد کمیسون یا تعرفه عقد قراردادها افزایش چندانی داشته باشد و در بازار اجاره‌ نیز تاثیرگذار باشد

پویمان بازدید : 1 یکشنبه 19 خرداد 1392 نظرات (0)


هراس مالکان از افت قیمت آپارتمان در تابستان

بازار معاملات خرید و فروش مسکن که از سال قبل در رکود تورمی فرو رفته است، در آستانه برگزاری انتخابات باز هم راکد تر شد.

زمزمه‌های مربوط به آرامش بازار مسکن پس از برگزاری انتخابات، موجب شده متقاضیان خرید واحدهای مسکونی در پایتخت که پیش از این در انتظار تثبیت قیمت‌ها خرید خود را به تعویق انداخته بودند، باز هم دست نگه دارند بلکه قیمت‌ها در بازار مسکن پس از انتخابات سیر کاهشی به خود بگیرد.
از سوی دیگر، آن طور که شواهد بازار معاملات خرید و فروش مسکن این روزها نشان می‌دهد، مالکان هم که ظرف ماه‌های اخیر تمایلی به فروش واحدهای خود نشان نمی‌دادند، این روزها با انعطاف بیشتری درصدد جذب مشتریان واقعی برای واحدهای خود هستند.
البته هنوز هم فایل‌های فروش در بازار معاملات مسکن کم است با این وجود مالکانی که واقعا قصد فروش دارند ترجیح می‌دهند به جای ریسک کردن و منتظر ماندن برای تعیین شدن شرایط پس از انتخابات، با مشتری واقعی ملک خود کنار بیایند.
این در حالی است که در اغلب معاملات مسکن صورت گرفته ظرف روزهای اخیر در تهران، مالکان که پیش از این اگر واقعا هم حاضر به فروش می‌شدند و قبل از قرارداد از معامله انصراف نمی‌دادند، حاضر نبودند حتی یک ریال هم به خریدار تخفیف بدهند، با درصدهای توافقی مبالغ قابل توجهی را به خریداران تخفیف می‌دهند.
حتی در برخی موارد، مالکان، علاوه برتخفیف، حاضر می‌شوند بخشی از سهم پورسانتی را که خریدار باید بابت معامله انجام شده به مشاور املاک بپردازد خودشان به بنگاه پرداخت کنند تا با جلب رضایت بیشتر خریدار از کنسلی احتمالی معامله تا زمان انتقال سند جلوگیری کنند.
به این ترتیب، اگر خریداران مسکن این روزها قدری زیرکانه تر عمل کنند به طور قطع می‌توانند آپارتمان مورد نظر خود را با شرایط بهتری نسبت به ماه‌های اخیر خریداری کنند.
به گزارش دنیای اقتصاد، اما این روزها، تحت تاثیر گمانه‌زنی هایی که در رابطه با کاهش قیمت مسکن پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مطرح است، اغلب مالکانی که واقعا قصد فروش ملک خود را دارند می‌گویند: آگهی فروش آپارتمان آنها حتی پس از گذشت چند هفته، حتی یک زنگ خور هم نداشته است.
با این حال، به گفته این مالکان حتی اگر آگهی فروش آپارتمان آنها زنگ خور هم داشته باشد، 99 درصد این تماس‌ها از سوی مشاوران املاکی است که به امید یافتن فایل‌های فروش و رونق کسب و کار خود، با صاحبان آگهی فروش تماس می‌گیرند.



پویمان بازدید : 1 شنبه 18 خرداد 1392 نظرات (0)


رشد 53 برابری قیمت در تهران از سال72 تا 91

مرکز آمار ایران با بررسی روند 24 ساله افت‌و‌خیز قیمت مسکن و همچنین میزان ساخت‌و‌سازهای مسکونی کارنامه سه رییس‌جمهور در بخش مسکن را منتشر کرد. این گزارش نشان می‌دهد قیمت مسکن در طول دولت‌های هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی و محمود احمدی‌نژاد به صورت مشابه و تقریبا همسان در سال‌هایی از این دولت‌ها ثابت بوده و در سال‌های بعد در همان دولت روند افزایشی داشته‌است. براساس این گزارش، قیمت مسکن از سال 68 تا 91حدود 53 برابر شده است.

کارنامه مسکن 3 رییس‌جمهور
 خلاصه نتایج برنامه‌هایی که 3 رییس‌جمهور در 24 سال گذشته برای بازار مسکن به اجرا درآورده‌اند، با دو شاخص «رشد قیمت» و «حجم عرضه» قابل سنجش است طوری که اندازه‌های این دو شاخص و مقایسه آنها با یکدیگر در این 6 دولت می‌تواند کفایت برنامه‌ها را بازگو کند.
این مقایسه برای شاخص اول، حاکی از شباهت منحنی نرخ رشد قیمت در دوره 4 ساله همه دولت‌ها است  به این صورت که در هر یک از دولت‌های پنجم تا دهم، قیمت مسکن در برخی سال‌ها ثابت یا رشد منفی داشته و در برخی سال‌ها صعودی به مراتب بیشتر از نرخ تورم را پیدا کرده است با این تفاوت که در طول دوره ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد، قیمت به طرز بی‌سابقه‌ای در دولت اول وی تا 78 درصد جهش می‌کند و دو سال بعد یعنی در دولت دوم به شکل خیره‌کننده تا سطح بی‌سابقه منفی 14 درصد پایین می‌آید که این دو نرخ رشد مثبت و منفی در سایر دولت‌ها اتفاق نیفتاده است.
مقایسه صورت گرفته برای شاخص دوم – حجم عرضه - نیز حکایت از آن دارد که در دولت دوم محمود احمدی‌نژاد رکورد عرضه مسکن زده شده و در این 4 سال با احتساب مسکن‌مهر، حدود 16 سال دولت‌های سازندگی و اصلاحات، ساخت‌وساز مسکونی و آپارتمان جدید به بازار تزریق شده است.
در فاصله سال‌های 88 تا 91 طبق اعلام مرکز آمار دو میلیون و 622 هزار واحدمسکونی جدید در شهرهای کشور احداث شده که با احتساب آمار وزارت راه‌وشهرسازی مبنی بر ساخت حداقل 700 هزار مسکن‌مهر در شهرهای جدید اطراف کلانشهرها –پروانه ساختمانی شهرهای جدید در محاسبات مرکز آمار لحاظ نمی‌شود- کل حجم عرضه مسکن جدید در دولت دهم به بالای 3 میلیون و 300 هزار واحد رسید. این در حالی است که در مجموع دولت‌های سازندگی و اصلاحات معادل 3 میلیون و 299 هزار واحدمسکونی جدید در کشور ساخته شد.به گزارش دنیای اقتصاد مرکز آمار ایران در آستانه تکمیل دوره 8 ساله ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد، با انتشار گزارش کاملی از «نرخ افت‌وخیز قیمت مسکن در 79 فصل منتهی به پاییز 91» و همچنین «میزان ساخت‌وساز‌های مسکونی در فاصله سال‌های 69 تا 91» کارنامه تقریبا کاملی را از عملکرد دولت‌های سازندگی، اصلاحات و اصولگرا در حوزه بازار ملک ارائه کرده است.

هر چند در این گزارش، جای خالی نرخ تورم و غیبت شاخص‌های مربوط به 4 سال اول دولت سازندگی - در میان اعداد و ارقام-  مقایسه را غیرممکن کرده است اما چنانچه نرخ تورم 24 سال اخیر و همچنین اوضاع بازار مسکن سال‌های 68 تا 71 لحاظ شود، برآیند آمار به دست آمده از این ترکیب کامل نشان خواهد داد: در طول دوره هر یک از سه رییس جمهور اکبر هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی و محمود احمدی‌نژاد، در یک دولت ارزش واقعی ملک مسکونی رو به پیشرفت یا پسرفت گذاشته و بلافاصله در دولت بعدی همان رییس‌جمهور عکس یکی از این دو حالت را تجربه کرده است.
به بیان ساده‌تر در دوره سازندگی، میانگین نرخ رشد قیمت مسکن در دولت اول با فاصله فوق‌العاده زیادی، کمتر از نرخ تورم بوده است به طوری که در سال‌های 68 تا 71 اگر چه قیمت اسمی خانه و آپارتمان در شهر تهران بین 2 تا 5 درصد افزایش یافت اما در مقایسه با تورم سالانه 9 تا 4/24 درصدی آن زمان، قیمت واقعی ملک رشد منفی پیدا کرده است.

در دولت دوم سازندگی این وضعیت معکوس می‌شود به‌طوری‌که میانگین رشد سالانه 38 درصدی قیمت مسکن در تهران در مقایسه با میانگین نرخ تورم 32درصدی در این 4 سال، حکایت از رشد مثبت ارزش واقعی ملک دارد. در سال آخر این دولت –سال75- قیمت مسکن 70 درصد افزایش یافت که تا آن زمان، این نرخ رشد بی‌سابقه بود.

در دو دولت سازندگی میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران از حدود 40 هزار تومان در سال68 به 160 هزار تومان در سال75 افزایش پیدا کرد و به این ترتیب رشد 4 برابری را تجربه کرد.
اصل برنامه دولت هاشمی رفسنجانی در بازار مسکن را «ساخت مسکن استیجاری» تشکیل داد که نزدیک به 80 هزار واحد مسکونی استیجاری در این مدت از طریق ارائه زمین قسطی به انبوه‌‌سازان به شرط اجاره 5ساله به مستاجرها در کشور احداث شد که البته بعدها بخاطر آنچه بی‌اثر بودن مسکن استیجاری و اجاره صوری واحدها –برخی انبوه‌سازان واحدها را به اقوام اجاره می‌دادند- عنوان شد، اجرای این طرح متوقف شد.

در دو دولت اصلاحات که از سال76 شروع و تا سال83 ادامه می‌یابد، قیمت واقعی املاک مسکونی در دولت اول رشد منفی دارد به طوری که میانگین 4ساله قیمت مسکن در فاصله سال‌های 76 تا 79 حدود 10 درصد و نرخ تورم 4ساله در همین مدت نیز 17 درصد می‌شود. در دولت دوم دوره اصلاحات وضعیت معکوس می‌شود، به طوری که میانگین 4ساله قیمت مسکن 29 درصد افزایش می‌یابد حال اینکه نرخ تورم 4ساله در این مدت تنها 5/14 درصد می‌شود.

در 8 سال دولت محمد خاتمی میانگین قیمت هر مترمربع واحدمسکونی در تهران از 155 هزار تومان به 583 هزار تومان می‌رسد و رشد 7/3 برابری پیدا می‌کند.

در سال‌های دولت اصلاحات، برنامه شاخص و کلیدی برای تامین مسکن و هدایت بازار ساخت‌وساز وجود ندارد و در این سال‌ها حجم محدودی مسکن اجاره به شرط تملیک احداث می‌شود، اما در مقابل، بخش خصوصی در شهرها سرمایه‌گذاری قابل توجهی انجام می‌دهد.

بازار مسکن در دو دولت محمود احمدی‌نژاد با شرایط متفاوتی روبه‌رو می‌شود. در سال سوم دولت اول احمدی‌نژاد – سال86، قیمت مسکن در تهران 78 درصد جهش کرد. در این سال دولت قانون مسکن‌مهر را در مجلس به تصویب رساند و از آن سال ساخت‌وساز روی زمین‌های 99ساله آغاز شد طوری که در سال88 یعنی نقطه اوج صدور پروانه برای واحدهای مسکونی‌مهر و عقد قرارداد با پیمانکاران و جلب توجه این طرح در کشور، نرخ رشد قیمت مسکن به عدد منفی 14 درصد رسید و بیشترین نرخ رشد منفی در طول سال‌های ثبت‌شده در تاریخ بازار مسکن را تجربه کرد.در 8 سال فعالیت دولت احمدی‌نژاد میانگین قیمت مسکن در تهران از مترمربعی 648 هزار تومان به 2 میلیون و 761 هزار تومان افزایش پیدا کرد و تقریبا به اندازه دولت سازندگی -2/4 برابر- رشد کرد.

عرضه 8 میلیون واحدمسکونی
براساس آنچه مرکز آمار ایران اعلام کرده، در 24 سال اخیر 8 میلیون واحد مسکونی جدید در کشور ساخته شده است که یک میلیون و 171 هزار واحد آن در 8 سال دولت سازندگی، دو میلیون و 128 هزار واحد در 8 سال دولت اصلاحات و 4 میلیون و 800 هزار واحد نیز در دولت اصولگرا ساخته شده است.
به این ترتیب در دولت‌های نهم و دهم با احتساب مسکن‌مهر نزدیک به 1.5 برابر دولت‌های سازندگی و اصلاحات، عرضه مسکن جدید به بازار اتفاق افتاده است.
نکته قابل تامل در گزارش مرکز آمار ایران رفتار منحنی نرخ رشد قیمت مسکن است که نشان می‌دهد در طول دولت‌های گذشته، این منحنی تقریبا به یک شکل همسان افت‌وخیز داشته است، اما اینکه چرا در سال‌های اخیر میزان افزایش قیمت مسکن، توجه خریداران را بیشتر از گذشته به خود جلب کرده است به سطح قدرت خرید خریداران برمی‌گردد که تحت‌تاثیر نرخ تورم و تضعیف شدید قدرت خرید مسکن، فشار قیمت‌ها بیشتر از قبل، خودنمایی می‌کند.

تعداد صفحات : 27

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 267
  • کل نظرات : 17
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 47
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 29
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 29
  • بازدید ماه : 73
  • بازدید سال : 101
  • بازدید کلی : 1,910