loading...
پویمان
پویمان بازدید : 0 دوشنبه 28 بهمن 1392 نظرات (0)



هرچند نوسان شاخص بورس تهران قدری آرام شده است ولی افت ناگهانی پایان هفته گذشته بورس موجب شد تا بازار مسکن با شوک مواجه شود.

قیمت اوراق حق تقدم وام مسکن امروز در کارگزاری های بانک مسکن از عدد 51 هزار تومان هفته گذشته به 60 هزار تومان افزایش پیدا کرد. برخی کارگزاران بانک مسکن اعتقاد دارند رشد قیمت اوراق به دلیل بحران پیش آمده در بازار سرمایه رخ داده است. به باور این گروه کاهش ناگهانی شاخص بورس موجب شده تا سرمایه گذاران خرد دارایی هایشان را از بازار مسکن به بورس منتقل کنند.

درهمین حال پیش بینی می شود طی روزهای آینده روند معاملات مسکن شتاب بیشتری بگیرد. رئیس اتحادیه مشاوران املاک نیز هفته گذشته پیش بینی کرده بود که در ابتدای اسفندماه بازار با رونق همراه شود. گزارش هایی که از بازار مسکن منتشر می شود، نشان می دهد تعداد مراجعات به مشاوران برای استعلام قیمت افزایش یافته است. البته براساس گفته های رئیس اتحادیه مشاوران املاک کل قراردادهای مسکن در سال جاری تنها 207 هزار و 269 مورد بوده است. براساس گفته های عقبایی بیشترین حجم معاملات مسکن مربوط به اردیبهشت ماه بود و یک رکورد محسوب می شود اما از اردیبهشت به بعد روند نزولی حجم معاملات مسکن آغاز شد. این شرایط تا در آبان ماه به بحرانی ترین نقطه رسید. در مهرماه در کل کشور 143هزار و 596 قرارداد داشتیم اما در آبان ماه این تعداد به 128 هزارو 480 قرارداد رسید و سیر نزولی داشته است.  تعداد قراردادهای مسکن در شهر تهران در مهرماه امسال 25 هزار و 354 فقره و در آبان ماه 23 هزار و 463 فقره بوده است. مشاوران املاک براین باورند که معاملات در اسفندماه رونق می گیرد.

به نظر می رسد بحرانی که در بورس رخ داده اصلی ترین دلیل تقویت این گمانه باشد.

صبح امروز روند حرکتی شاخص بورس جهت مثبت پیدا کرد. به این ترتیب پیش بینی می شود طی روزهای آینده قدری از التهاب بازارهای موازی مانند ارز، طلا و مسکن کاسته شود. رشد شاخص بورس تحت تاثیر خبررسانی در مورد وضعیت پتروشیمی ها رخ داده است.

طی دو روزگذشته موجی از انتقادها علیه شرکت های پتروشیمی در رسانه های گروهی ایجاد شده است. گزارش های رسمی نشان می دهد طی دو سال گذشته میزان سود برخی مجموعه های پتروشیمی از 300 درصد فراتر رفته است. حتی برخی مجموعه های پتروشیمی محصولاتشان را به قیمت 20 برابر بالاتر از هزینه های تولید در بازار عرضه کرده اند.

مسولان بورس کالا نیز خبر داده اند که پتروشیمی ها محصولات صادراتیشان را به این مجموعه نمی آورند. همین خبرها تایید می کند که طی دو سال گذشته برخی شرکت های پتروشیمی اقدام به فروش ارز در بازار آزاد هم کرده بودند. با این حال این مجموعه ها دو هفته تمام بورس را با بحران جدی مواجه ساختند.

نرخ خوراک پتروشیمی ها پیش از این تنها 5 سنت بود ولی دولت پیشنهاد نرخ 15 سنتی را ارائه داده بود. این نرخ از سوی مجلس هم مورد تصویب قرار گرفت ولی از سوی شورای نگهبان رد شد. نرخ 5 سنتی مربوط به دوره ای بوده که قیمت دلار تنها 900 تومان بوده است. در دولت گذشته قرار بود نرخ خوراک پتروشیمی ها گران شود ولی با لابی شرکت ها این اتفاق رخ نداد. دولت یازدهم جهت شفاف سازی قیمت اقدام به افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها کرده است. در حال حاضر حاشیه های اطراف شرکت های پتروشیمی به اصلی ترین بحران بورس بدل شده است. وزیراموراقتصادی و دارایی سه روز قبل تلاش کرد تا به بحران بورس پایان دهد. به نظر می رسد برنده بازی بورس، شرکت های پتروشیمی باشند. 


در حال حاضر تنها 6 شرکت پتروشیمی از خوراک گازی استفاده می کنند. پردیس، فن آوران، شیراز، کرمانشاه، زاگراس و مارون این شرکت ها به شمار می روند. این مجموعه های پتروشیمی هم به شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان تعلق دارند که 85 درصد سهام این شرکت ها برای مجموعه ساتاست. همچنین سرمایه گذاری غدیر سال 85 تمام شرکت های تولید کننده اوره و آمونیاک را خریداری کرد و طی سال های گذشته به دلیل نرخ پایین خوراک سودهای زیادی کسب کرد. شرکت گسترش پارسیان را نیز شرکت سرمایه گذاری غدیر تاسیس کرده  و در سال 90 وارد بورس تهران شده است. گزارش ها نشان می دهد یکی از این پتروشیمی ها محصولاتش را با قیمت 20 برابر بالاتر در بازار می فروشد. این در حالی است که محصولات این پتروشیمی در بورس کالا باید عرضه شود. سرمایه شرکت سرمایه گذاری پردیس هم 100 میلیارد تومان اعلام شده ولی همین شرکت سال گذشته 1800 میلیارد تومان فروش داشته است. بازهم این گزارش ها نشان می دهد تنها 200 میلیارد تومان از این عدد هزینه تولید بوده و شرکت یک میلیارد و 600 میلیارد تومان سود کرده است.

مخالفت شورای نگهبان با افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها موجب شد تا طی دو روز گذشته مسیر حرکتی شاخص بورس صعودی شود. در صورتی که روند حرکتی شاخص بورس مثبت شود، حداقل آرامش به بازار مسکن نیز بازخواهد گشت.                   

پویمان بازدید : 0 یکشنبه 27 بهمن 1392 نظرات (0)

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران با اشاره به مقاومت قیمت‌ها در بازار زمین برای هم راستا شدن با روند کاهشی قیمت مسکن و حتی افت نسبی اجاره‌بها، گفت: ...

آنچه باعث شده هم‌اکنون حباب در بازار زمین شکل بگیرد به دو دسته عوامل شامل خاصیت ذاتی بازار زمین و همچنین مقرراتی که از طرف شهرداری برای ساخت‌وساز اعمال می‌شود، مربوط است.
به گزارش اقتصاد آنلاین، حسام عقبائی در تشریح دلایل وجود حباب در بازار زمین اعلام کرد: با حجم وسیع ساخت‌وسازهای یکی دو سال اخیر در تهران، تقاضای پرحجمی برای خرید زمین خام یا ساختمان‌‌‌های قابل تخریب در بازار شکل گرفت در حالیکه کمبود زمین که همواره در سال‌های گذشته نیز احساس می‌شد، عدم تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار زمین را طی این مدت تشدید کرد و اثر همین ناموازنه را امروز در بازار به شکل حباب قیمت شاهد هستیم.
عقبائی با بیان اینکه کمبود فایل فروش زمین در مقابل تقاضای بسازوبفروش‌ها، شرایط بازار زمین را فعلاً برای کاهش قیمت فراهم نکرده است، درباره دومین عامل دامن‌زدن به حباب قیمت در این بازار گفت: تسهیلاتی که در قالب طرح تفصیلی جدید تهران به برخی قطعات و زمین‌ها از بابت میزان تراکم یا نوع کاربری ارایه می‌شود و تفاوت‌هایی که بین این تسهیلات در قطعات مختلف اعمال می‌شود، تاحدودی باعث نوسان کاذب ارزش معاملاتی زمین‌ها در برخی محله‌ها و مناطق شهر تهران بخصوص مناطقی که ساخت‌وساز در آنها رونق دارد، شده است.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران تاکید کرد: در هر صورت زمین یکی از اصلی‌ترین عوامل تامین مسکن و بطور کلی ساخت‌وساز است و شهرداری با توجه به موقعیت خاص اراضی و کاربری‌های متفاوتی که براساس طرح تفصیلی جدید شهر تهران برای آنها تعریف کرده، با سازندگان در حال تفاهم و اعطای امتیازات متعددی است. از سوی دیگر دایره این تفاهمات و توافقات آنقدر گسترده است که این انگیزه را برای شهرداری ایجاد کرده که به عنوان محلی برای تامین منابع اداره شهر، ابزاری برای صدور مجوز تراکم ایجاد کند.
براساس این گزارش، عقبائی افزود: اگر شهرداری این گونه توافق‌ها را متوقف کند و تبعیضی در این زمینه قایل نشود و با رویکردی برابر در اعطای تراکم به اراضی پایتخت رفتار کند، در کنترل قیمت زمین می‌تواند نقش موثری ایفا نماید.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران با اعلام اینکه متوسط قیمت زمین با کاربری مسکونی در تهران مترمربعی 4 تا 4.5 میلیون تومان است، افزود: در بازار زمین رابطه بین عرضه و تقاضا به رابطه‌ای نامتعادل و نامتوازن تبدیل شده به این علت که تقاضای ساخت‌وساز زیاد است و عرضه زمین از طرف مالکان محدود؛ این موضوع باعث شده کاهش قیمتی که در بازار معاملات مسکن و آپارتمان شاهد بودیم عملاً در بازار زمین اتفاق نیفتد.
عقبائی گفت: برای کنترل قیمت زمین باید شرایط رقابتی در بازار زمین برقرار شود و شهرداری و دولت با سیاست‌هایی همچون اخذ مالیات‌ درمعالات به شکل سوداگری و سایر مکانیزم‌های تنبیهی و تشویقی، نسبت به تنظیم قیمت زمین اقدام کنند.

پویمان بازدید : 0 شنبه 26 بهمن 1392 نظرات (0)



رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به اینکه در سه ماه اول هر سال به طور معمول شاهد یک ثبات نسبی در مسکن هستیم، گفت: پیش بینی می کنیم از اردیبهشت ماه 1393 شاهد رشد حجم معاملات مسکن باشیم که این رونق به رشد اقتصادی کشور کمک خواهد کرد.

رییس اتحادیه مشاوران املاک از تاسیس مرکز پژوهشی و تحقیقاتی مشاوران املاک قبل از سال 1393 خبر داد و گفت که مشاوران املاک برای اخذ پروانه باید دوره های آموزش تخصصی را طی کنند.


حسام عقبایی خاطر نشان کرد: این مرکز با رویکردی دانش محور سیاستهای کلان و چشم انداز علمی را در عرصه شغل مشاوران املاک برای 4سال آینده ترسیم خواهد کرد.

وی با بیان این که آموزش مشاوران املاک در دو بخش آموزشگاه و دانشگاه در اتحادیه پیگیری می شود، افزود: مشاوران املاکی که مدرک تحصیلی زیر دیپلم دارند، باید در آموزشگاهی که زیر نظر سازمان فنی- حرفه ای شهر تهران فعالیت می کند، دوره های تخصصی را طی کنند تا موفق به اخذ پروانه کسب شوند و آنهایی که پروانه دریافت کرده اند نیز باید این دوره ها را طی کرده تا پروانه تخصصی دریافت کنند.

وی در خصوص آموزش افراد جدید الورود به این صنف نیز گفت : این افراد تا زمانی که دوره آموزشی خود را در این آموزشگاه طی نکرده و گواهی مهارت اخذ نکنند، برایشان پروانه کسب صادر نخواهد شد.

عقبایی افزود: بخشی از بدنه صنف مشاوران املاک افرادی دارای تحصیلات دیپلم هستند که از طریق سازمان سنجش در دانشگاه علمی کاربردی صنف مشاوران املاک پذیرفته شده و در مقاطع کاردانی و کارشناسی مشغول به تحصیل هستند.

رییس اتحادیه مشاوران املاک ادامه داد: حدود 800 نفر دانشجو داریم که 600 نفر از انان در مقطع کاردانی مشغول به تحصیل هستند و اولین سری آنها تا اواخر بهمن ماه فارغ التحصیل می شوند و حدود 200 نفر دارای مدرک تحصیلی لیسانس بوده و در مقاطع کارشناسی در رشته های حقوق ثبتی و ملکی و سایر رشته های دانشگاه علمی کاربردی این صنف مشغول تحصیل هستند.

عقبایی تاکید کرد بطور کلی یک رویکرد علمی و دانش محور داریم تا بتوانیم فضا را به سمت و سویی تخصصی پیش ببریم و مشاوران املاک بتوانند یک آسایش خاطر و آرامش را برای مردم در جهت تنظیم قراردادها و انجام معاملات ایجاد کنند.

**بحث بازار سیاه اوراق مشارکت خرید مسکن

رییس اتحادیه مشاوران املاک در خصوص دلایل تشکیل بازار سیاه اوراق مشارکت خرید مسکن نیز گفت: پیشنهاد ما به دولت ارایه تسهیلات به مردم بود و طرح های مسکن اجتماعی، مسکن مهر، صندوق پس انداز مسکن، طرح جامع ملی مسکن و سایر طرح ها پیگیری شود و برای خروج از رکود تورمی و حرکت به سوی رونق بازار مسکن و افزایش حجم معاملات افزایش تسهیلات مسکن را در برنامه های خود لحاظ کند.

وی با بیان این که ارایه تسهیلات تا 90 درصد ارزش ملک را نیز پیشنهاد دادیم،افزود: اما موضوع افزایش تسهیلات تا سقف 90 درصد، این دغدغه را در ذهن برخی از افراد و نیز اقتصاددانها ایجاد کرد که شاید این افزایش تسهیلات موجب تورم در حوزه مسکن شود، بنابراین پیشنهاد کردیم در صورت نظارت دقیق و ارایه درست تسهیلات به اقشار آسیب پذیر، قشر ضعیف و متوسط جامعه و افراد نیازمند مسکن، مطمئنا تورمی در این بخش ایجاد نخواهد شد اما چنانچه رانت خواری و ارایه تسهیلات به طریق تبعیض آمیز صورت گیرد، مطمئنا می تواند از عوامل گرانی مسکن باشد.

عقبایی خاطرنشان کرد دولت در این زمینه گام برداشته و پیشنهاد وام های 35، 45 ، 50 و حتی 60 میلیونی را داده است که گامی مثبت برای دولت محسوب می شود. اما پیشنهاد ما به شورای عالی پول و اعتبار، بانک مرکزی و مجلس شورای اسلامی این بوده است که سطح تسهیلات را به میزانی افزایش دهند که در شهرهای بزرگی مثل تهران هم اثرگذار باشد و حداقل 50 درصد قیمت مسکن را تامین کند اما فعلا این اتفاق نیفتاده و این میزان تسهیلات در شهرهای کوچک تا حدوی تامین کننده بوده است.

وی با اشاره به ارایه تسهیلات، قبل از اجرایی شدن اوراق واگذاری تسهیلات از طریق فرابورس نیز گفت: به دلیل عدم هماهنگی بین بانک مرکزی و بانک مسکن، آیین نامه اجرایی واگذاری این تسهیلات به بانک مسکن ابلاغ نشده بود، اما در عین حال فرابورس شروع به واگذاری اوراق کرد و این اقدام پیش از اعلام آئین نامه اجرایی از طریق بانک مرکزی به بانک مسکن، موجب سوداگری و بازار سیاه در بخش فرابورس و فروش اوراق تا چندین برابر قیمت شد.

**پیش بینی وضعیت بازار مسکن در ماههای پایانی سال و اوایل سال آینده

رییس اتحادیه مشاوران املاک با اعلام این که کل قراردادهای مسکن در سالجاری 207 هزار و 269 مورد بوده است ، افزود: بیشترین حجم معاملات مسکن مربوط به اردیبهشت ماه بود و یک رکورد محسوب می شود اما از اردیبهشت به بعد شاهد روند نزولی حجم معاملات مسکن بودیم .

وی افزود: باتوجه به انتخابات ریاست جمهوری در خرداد ماه، پیش بینی ها این بود که بعد از انتخابات شاهد رونق در بازار مسکن باشیم ، اما برغم اینکه در آستانه ورود به فصل تابستان یا همان فصل پر رونق بودیم، اما عملا در تابستان امسال برعکس تابستان های سال گذشته شاهد رکود تورمی حاکم بر بازار بودیم.

عقبایی افزود: در ابتدای مهرماه اعلام کردیم قیمت ها تقریبا به کف نشسته و اعتقاد داشتیم با توجه به اینکه حجم مراجعات مسکن زیاد می شود، احتمال اینکه در ماههای آینده شاهد افزایش معاملات باشیم، وجود دارد. در اواخر مهرماه با توجه به توافقات ژنو، قیمت طلا و ارز کاهش پیدا کرد و این کاهش، موجب تفکری در خریداران مسکن شد که در صورت منتظر شدن قیمت مسکن با کاهش بیشتری همراه خواهد شد اما خروجی این تفکر این بود که در آبان 92 حجم معاملات از مهر هم کمتر شد به طوری که در مهرماه در کل کشور 143هزار و 596 قرارداد داشتیم اما در آبان ماه این تعداد به 128 هزارو 480 قرارداد رسید و سیر نزولی داشته است.

وی تعداد قراردادهای مسکن در شهر تهران در مهرماه امسال را 25 هزار و 354 فقره و در آبان ماه 23 هزار و 463 فقره اعلام کرد و افزود: بنابراین رکود تورمی همچنان ادامه دارد و به نظر می رسد تا پایان سال شاهد ثبات قیمت بازار مسکن باشیم .

رییس اتحادیه مشاوران املاک ابراز امیدواری کرد افزایش حجم معاملات مسکن موجبات خروج از این رکود باشد و به مردم توصیه کرد با توجه با ثباتی که در بازار ایجاد شده است تا 15 اسفند ماه نسبت به خرید مسکن مصرفی خود اقدام کنند. معمولا از 15 اسفند تا 15 فروردین در حال و هوای نوروز قرار داریم و با توجه به فرهنگ عمومی که در کشور ما نهادینه شده کمتر معامله صورت می گیرد، ضمن اینکه پیش بینی می شود در سال 93 شاهد رونق خرید و فروش و بازار مسکن باشیم .

عقبایی تاکید کرد در سه ماه اول هر سال به طور معمول شاهد یک ثبات نسبی در مسکن هستیم ، اما پیش بینی می کنیم از اردیبهشت ماه 1393 شاهد رشد حجم معاملات مسکن باشیم که این رونق به رشد اقتصادی کشور کمک خواهد کرد.

** بحث انحلال اتحادیه کشوری مشاوران املاک

رییس اتحادیه مشاوران املاک اظهار داشت: در قانون مصوب سال 1382 تبصره ای وجود داشت که بر مبنای آن اتحادیه های کشوری مشاوران املاک برای ارایه سیاست هایی در طرح های کشور تشکیل شوند.

عقبایی افزود: اما با توجه به قانون جدید نظام امور صنفی که امسال در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و از مهرماه امسال نیز لازم الاجرا شد، دیگر چیزی به نام اتحادیه کشوری در این قانون وجود ندارد و به همین دلیل کل اتحادیه های کشوری منحل شدند.

وی افزود: قرار است در انتخابات آینده اتاق اصناف کشور که اردیبهشت ماه سال 1393 برگزار می شود، اتاق اصناف پس از شکل گیری، کارگروه های تخصصی در کمیسیون های تخصصی داشته باشد تا به عنوان یک اتاق فکر عمل کنند و پیشنهاداتی ارایه دهند اما عملا کارهای اجرایی در حیطه مسئولیت آنها نیست.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، به گفته عقبایی سیاست قانون جدید، محور بودن اتحادیه های شهرستانهاست به این معنا که اتحادیه شهرستانها هیچگاه زیر مجموعه اتحادیه کشوری محسوب نمی شدند چرا که بر اساس قانون نظام امور صنفی، اتحادیه های شهرستانها بر اساس رای اعضا انتخاب می شوند و اتحادیه کشوری مشاوران املاک حق دخالت در امور آنها را نداشت و این اتحادیه بیشتر نقش همفکری و هم اندیشی داشت و بر این اساس، روسای اتحادیه ها گردهم آمده و پیشنهادات کلی را ارایه می کردند که قدرت اجرایی نداشت.

پویمان بازدید : 0 پنجشنبه 24 بهمن 1392 نظرات (0)




ترکیب جدید شورای‌عالی شهرسازی و معماری کشور به دنبال واکاوی‌هایی که در مصوبات ترکیب قبلی شورا با هدف شناسایی مجوزهای اشکال‌دار، انجام می‌دهد، به سراغ سومین پروژه بزرگ و پرهیاهو بعد از «گود بابک‌زنجانی» و «طرح تفصیلی تهران» رفت و دستور توقف آن را صادر کرد.

شورای‌عالی شهرسازی 28 دی و 12 بهمن‌ماه امسال در 2جلسه مفصل، پروژه ساخت شهرک چندمنظوره پدیده شاندیز را که مدتی است در مشهد در جریان است، مورد بررسی قرار داد و سرانجام ضمن تعیین هیات‌کارشناسی از طرف شورا برای اعزام به منطقه جهت بررسی عینی و فنی این پروژه، دستور ممنوعیت پیشرفت‌کار در بخش‌های اجرا نشده پدیده ‌شاندیز را صادر کرد.
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، شورای‌عالی ابتدا در جلسه 28دی، گزارش طرح پدیده شاندیز را مورد بررسی قرار داد و مقرر کرد دبیرخانه شورا بررسی حقوقی از بابت انطباق موضوع با قوانین را انجام دهد و در جلسه ‌بعدی نتایج آن را مطرح کند. شورای‌عالی سپس در جلسه 12بهمن، مصوب کرد «شورای‌عالی نمایندگان خود را برای نهایی کردن مدارک طرح به منطقه اعزام کند و شهرداری شاندیز موظف است هیچ مجوزی خارج از حدود طرح‌های مصوب صادر نکند و از تداوم بخش‌های اجرا نشده طرح تا تطابق با طرح‌های مصوب ممانعت به عمل آورد.»
به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، پدیده شاندیز بزرگ‌ترین کارگاه ساختمانی با هزاران نفر کارگر و نیروی کار در کشور محسوب می‌شود که محل اجرای آن در مشهد است و قرار است چندین ساختمان مسکونی، تجاری و رفاهی در آن احداث شود.
شورای‌عالی شهرسازی و معماری کشور حدود 2 ماه پیش، مجوزی را که شهرداری تهران به بابک زنجانی برای احداث یک برج 37طبقه در محله ایران‌زمین شهرک‌غرب داده بود به خاطر مغایرت این مجوز با مقررات ابطال کرد و ماه گذشته نیز دستور بازنگری بر طرح ‌تفصیلی جدید تهران و توقف صدور مجوز تغییرکاربری در پایتخت را صادر کرد.
براساس این گزارش، آنطور که از متن مصوبه شورای‌عالی برمی‌آید، دستور توقف ساخت بخش‌های اجرا نشده پدیده شاندیز، موقتی است و بعد از بررسی‌های تکمیلی شورای‌عالی شهرسازی، ادامه یا توقف آن تعیین تکلیف خواهد شد.

پویمان بازدید : 0 چهارشنبه 23 بهمن 1392 نظرات (0)


شاخص بهای مسکن اجاری در مناطق شهری ایران در 12 ماهه منتهی به آذر ماه 92 نسبت به آذر ماه 91، 19 درصد رشد کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، شاخص بهای مسکن اجاری در مناطق شهری ایران در سه ماهه سوم سال 1392 به عدد 140.3 رسید که نسبت به سه ماه قبل 4.5 درصد و نسبت به سه ماهه مشابه سال قبل 21.3 درصد افزایش یافت.

بر این اساس متوسط شاخص بهای مسکن اجاری در 9 ماه اول سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل 20.4 درصد افزایش یافته است.

بنا به اعلام بانک مرکزی این شاخص در دوازده ماهه منتهی به آذرماه 92 نسبت به دوازده ماه منتهی به آذر ماه 91،19 درصد رشد کرده است.

شاخص بهای مسکن اجاری در استان‌های مختلف کشور

شاخص بهای مسکن اجاری در پاییز سال 92 نسبت به تابستان در کلیه استان‌های کشور افزایش یافته است. براین اساس بیشترین میزان افزایش متعلق به استان کرمانشاه و معادل 10.2 درصد، همدان 7 درصد و کهگیلویه و بویراحمد با 6.7 درصد بوده است.

همچنین کمترین میزان افزایش مربوط به استان سمنان معادل 1.5 درصد، استان سیستان و بلوچستان 1.9 درصد و بوشهر با 2.2 درصد بوده است.

بنا به اعلام بانک مرکزی شاخص بهای مسکن اجاری در پاییز 92 نسبت به تابستان در استان تهران 4.5 درصد افزایش یافته است.

شاخص بهای مسکن اجاری در شهرهای بزرگ در سه ماهه سوم سال 1392 به عدد 140.2 درصد رسیده که نسبت به سه ماهه قبل (تابستان) 4.6 درصد و نسبت به پاییز سال 91 21.8 درصد افزایش یافته است.

این شاخص در 12 ماهه منتهی به آذر ماه 92 نسبت به 12 ماهه منتهی به آذر ماه 91 19 درصد افزایش یافته است.

شاخص بهای مسکن اجاری در شهرهای متوسط

همچنین شاخص بهای مسکن اجاری در شهرهای متوسط در پاییز سال 1392 به 138.9 رسید که نسبت به سه ماه قبل 3.8 درصد و نسبت به پاییز سال گذشته 19.1 درصد افزایش یافت. این شاخص در 12 ماهه منتهی به آذر ماه سال جاری نسبت به 12 ماهه منتهی به آذر ماه 91 18.6دردص افزایش یافته است.

شاخص بهای مسکن اجاری در شهرهای کوچک

بنا بر این گزارش شاخص بهای مسکن اجاری در شهرهای کوچک در پاییز سال جاری به 144.4 رسیده که نسبت به تابستان سال جاری 5.5 درصد و نسبت به پاییز سال 91 21.4 درصد افزایش یافته است. این شاخص در 12 ماهه منتهی به آذر 92 نسبت به 12 ماه منتهی به آذر ماه 91 21.7 درصد رشد کرده است.                                                                   
پویمان بازدید : 1 یکشنبه 20 بهمن 1392 نظرات (0)


مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با اشاره به کاهش 25 تا 30 درصدی قیمت مسکن نسبت به سال گذشته، گفت: ساخت مسکن مهر در استان تهران تا پایان سال 93 به اتمام می رسد.

فریبرز واحدی در نشستی خبری گفت: تعهد اداره راه و شهرسازی استان تهران ساخت 107 هزار واحد مسکونی در استان تهران است، ضمن آنکه بنیاد مسکن انقلاب در منطقه صفادشت شهریار، مهرآباد دماوند و دشت ناصر فیروزکوه ساخت 38 هزار و 222 واحد را برعهده دارد.

وی افزود: شهر جدید پرند ساخت 95 هزار و 787 واحد را در دستور کار دارد و شهر پردیس هم تعهد ساخت 87 هزار و 423 واحد را برعهده گرفته است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با اشاره به اینکه ساخت 3 هزار و 257 واحد در شهر جدید اندیشه پیگیری می شود، افزود: در مجموع 332 هزار واحد در استان تهران مسکن مهر ساخته می شود که 91 هزار واحد دیگر هم در بخش بافت فرسوده تسهیلات داده شده است.

واحدی با اشاره به اینکه 12 هزار و 456 هزار واحد آماده افتتاح است، ادامه داد: دو هزار و 777 واحد در دهه فجر افتتاح شده که در مجموع 59 هزار و 932 واحد تا پایان اسفند تحویل شده است.

وی با اشاره به اینکه این رقم از کل 107 هزار واحد مسکن مهر این اداره کل است، گفت: بر این اساس 57 درصد از برنامه این اداره کل در بخش مسکن مهر محقق شده است.

واحدی با بیان اینکه بنیاد مسکن تا پایان سال 14 هزار و 310 واحد را تحویل می دهد، تصریح کرد: در شهر پرند 6 هزار و 293 واحد تا پایان سال به افتتاح می رسد و تاکنون 27 هزار واحد تحویل داده شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران بیان کرد: در شهر جدید پردیس از مجموع کل، 9 هزار و 295 واحد تحویل داده شده است و متاسفانه شهر جدید اندیشه تحویلی تا پایان سال ندارد.

وی در پاسخ به پرسش مهر در خصوص اتمام پروژه مسکن مهر در استان تهران اظهار داشت: ما در راه و شهرسازی استان تا پایان سال 93 تمام واحدها را تحویل می دهیم، بنیاد مسکن استان تهران هم بیشتر در زمینه خدمات آب و برق مشکل دارد که آن هم تا پایان سال 93 به پایان می رسد.

واحدی افزود: شهر جدید پرند هم براساس برنامه زمان‌بندی تا پایان سال 93 همه واحدها را تحویل می دهد، اما تکمیل واحدهای شهر جدید پردیس تا پایان سال 94 به پایان می رسد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با بیان اینکه متروی پرند تا آخر سال 93 به پایان می رسد، خاطر نشان کرد: مطالعات متروی پردیس مصوب شده، اما در دستور کار اجرایی قرار نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه بیشتر مشکل ما در تعاونی های مسکن مهر هستند، گفت: اخیرا مکاتبه ای را وزیر راه و شهرسازی با وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی داشته است تا تعاونی ها بررسی شده و تعاونی های کم کار کنار گذاشته شود.

واحدی ادامه داد: 200 هزار واحد مسکونی مهر در کشور مشکل تعاونی دارند که یا با پیمانکاران تسویه حساب نمی کنند و یا پروژه را تحویل نمی دهند. بنابراین بررسی وضعیت تعاونی ها در اولویت کاری ما قرار دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران در خصوص تامین خدمات زیربنایی پروژه های مسکن مهر گفت: با استفاده از اراضی که در اختیار سایت های مسکن مهر قرار دارد و فروش آنها تامین هزینه طرح های خدمات زیربنایی را انجام می دهیم.

وی با اشاره به تهیه جامع طرح مسکن تا پایان فصل بهار، گفت: در این طرح مسکن آزاد، مسکن اجتماعی، صندوق های سرمایه گذاری و دیگر روش ها مطرح شده است تا همه اقشار جامعه بتوانند مسکن مناسب را تهیه کنند.

واحدی با اشاره به نقش 35 تا 40 درصدی مسکن در اقتصاد کشور، اظهار داشت: یک سوم جمعیت کشور اجاره‌نشین هستند که این رقم در تهران بسیار بالاتر است، ضمن آنکه بیش از 20 تا 30 درصد بخش درآمد خانوار در کشور به بخش مسکن اختصاص دارد که این رقم در شهر تهران بالای 50 درصد است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با اشاره به اینکه در تهران قیمت کاذب زمین را داریم، گفت: قیمت زمین در تهران بیش از نصف واقعی است و در طول سال های گذشته بیش از 50 تا 60 برابر اضافه شده است.

وی با اشاره به اینکه متوسط قیمت زمین در اروپا بیش از 400 یورو نیست، گفت: اما در تهران در مناطق متوسط روبه پایین قیمت زمین هر متر مربع 300 تا 400 یورو است، ضمن آنکه قیمتی که سازندگان برای ساخت مطرح می کنند، بسیار نامتعارف است.

واحدی با بیان اینکه با توجه به تحریم ها رشد منفی تولید ناخالص ملی را در کشور داریم که در بخش مسکن تاثیرگذار است، بیان کرد: برای کاهش تورم باید بخش مسکن از حالت رکود خارج شود، اما دیگر جهش قیمتی سال 86 را نداریم؛ زیرا وضعیت کشور از نظر سیاسی و اقتصادی تغییر کرده است؛ بنابراین پیش بینی می کنیم که در سال آینده هم فرایند ثبات و کاهش قیمت را پیش‌رو داشته باشیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با تاکید بر اینکه قیمت مسکن نسبت به سال گذشته 25 تا 30 درصد کاهش داشته است، افزود: با ادامه روند تثبیت قیمت ها سرمایه گذاری ها در دیگر بازارهای سرمایه ای به سمت مسکن می آید که منجر به کاهش بیشتر قیمت ها می شود.

وی تصریح کرد: یک میلیون و 400 هزار واحد خالی در کشور داریم که بیش از 200 هزار واحد آن در تهران است و با روش هایی مانند مالیات در خانه های خالی، مالیات بر زمین های بایر و معاملات مکرر مسکن باید از این روش جلوگیری کرد.

واحدی با پیش بینی اینکه بازار مسکن در شب عید بسیار متعادل خواهد بود، گفت: متاسفانه برخی از واسطه‌گرها با اعلام اینکه بازار به کف قیمت رسیده است، سعی دارند تا این بخش را دچار التهاب کنند، اما با توجه به شرایط عرضه اعلام می کنم که سال آینده تثبیت و کاهش قیمتها را در پیش داریم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با بیان اینکه متاسفانه شهرداری ها فروش تراکم را ابزاری برای درآمد قرار داده اند، خاطر نشان کرد: تبدیل باغات بزرگ مقیاس به بانک عمومی مطرح شده که قرار شد پیشنهادی از سوی وزارت راه و وزارت کشور برای ایجاد مدیریت یکپارچه جغرافیایی شهری تا سه ماه آینده به دولت اعلام شود تا در کلان‌شهرها مدیریت واحد را اجرایی کنیم.

وی در خصوص مسکن ویژه افزود: 70 درصد متقاضیان تاکنون پیش‌نویس قرارداد را امضا کردند، ضمن آنکه براساس زمانبندی اعلام شده تمامی این واحدها تحویل داده می شود.

واحدها ادامه داد: تسریع در روند ساخت و ساز به دلیل شرایط آب و هوا فعلا میسر نیست، ضمن آنکه کمتر یا بیشتر از 18 میلیون تومان احتمال تغییر قیمتی در واحد ها وجود دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با اشاره به اینکه در حال حاضر 2 هزار و 565 واحد در حال ساخت است، تصریح کرد: قسط پنجم 45 میلیون تومان است که در مجموع رقم پرداختی از سوی متقاضیان 125 میلیون تومان می شود و مابقی به صورت اقساط 10 ساله و پلکانی بدون سود بانکی تسویه خواهد شد.                     

پویمان بازدید : 3 شنبه 19 بهمن 1392 نظرات (0)


پیشنهادهای غیرمنطقی برخی از موجران در بازار مسکن درخصوص رهن و اجاره‌های آپارتمان‌هایشان در پایتخت، جدا از این‌که موجب می‌شود واحدشان برای مدت زیادی خالی بماند، موجی از ...

حباب قیمتی را در‌ بازار مسکن آن منطقه به‌راه می‌اندازد که افزایش غیرمنطقی درخصوص قیمت‌های پیشنهادی دیگر صاحبخانه‌ها را به همراه خواهد داشت.

طرح‌هایی که تا به‌حال برای کاهش اجاره‌بها انجام شده است نیز تقریبا بی‌ثمر بوده‌اند برای مثال در اردیبهشت امسال خبری با عنوان «تعیین سقف ۲۰‌درصدی برای اجاره‌بها» منتشر شد که اعلام می‌کرد، وزارت مسکن قصد دارد امسال هم طرح تعزیراتی را در بازار اجاره‌بها اجرا کند. براساس این طرح حداکثر‌درصد افزایش نرخ اجاره در ‌سال جاری تعیین و ابلاغ خواهد شد تا موجران اجازه افزایش بیش از آن را نداشته باشند. سال گذشته نیز قراردادهای رهن و اجاره مجوز افزایش ۱۵‌درصدی را کسب کرد اما عملا در این ۲‌سال حدود ۱۰۰‌درصد به نرخ اجاره مسکن اضافه شد تا این طرح هیچ تاثیری در بازار نداشته باشد. 

موردهای نجومی در بازار رهن و اجاره
بررسی‌های موردی از فایل‌های موجود در نزد بنگاه‌های املاک در مناطق مختلف پایتخت حکایت از آن دارد که همچنان قیمت‌گذاری‌های نابه‌جا در بازار رهن و اجاره ادامه دارد. برای مثال صاحبخانه‌ای آپارتمان خود را در خیابان جنت‌آباد در طبقه سوم بدون پارکینگ و انباری و با ۵۰ متر زیربنا به قیمت ۲۵‌میلیون رهن و ۶۵۰‌ هزار تومان اجاره ماهیانه پیشنهاد داده است. این میزان رهن‌و‌اجاره که به گفته خود مشاوران املاک این منطقه با دیگر قیمت‌های آن نواحی همخوانی ندارد موجب شده که این ملک حدود ۲ ماه بدون مشتری بماند.

مشاور املاکی دیگر در یک مورد رهن، منزلی در مجیدیه شمالی را با ۱۴۰ متر زیربنا در طبقه دوم با پارکینگ و انباری به قیمت ۱۴۰‌میلیون تومان ودیعه به رهن گذاشته است. در این واحد مالک نیز در یکی از طبقات سکونت دارد. به گفته این مشاور املاک قیمت این ملک در مقایسه با دیگر موارد این منطقه بالا است و میانگین قیمت اجاره در این منطقه با این مشخصات حدود ۳۵‌میلیون رهن با ۲‌میلیون و ۱۰۰‌هزار تومان اجاره است. مالکی دیگر در خیابان دزاشیب یک آپاتمان ۱۳۵ متری در طبقه‌سوم را به‌قیمت ۲۲۰‌میلیون تومان به‌رهن گذاشته که به‌اعتقاد مشاوران املاک این منطقه نیز این قیمت بالاتر از قیمت‌های پیشنهادی در منطقه دزاشیب است. مشاوران می‌گویند؛ ۴۸‌میلیون تومان رهن با ماهیانه  ۲ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان اجاره قیمت منطقی برای این ملک است.

در خیابان قیطریه بلوار کاوه مالکی واحد نوساز ۵۰ متری خود را با استخر و جکوزی به قیمت ۵۰‌میلیون تومان رهن و ۶۰۰‌ هزار تومان اجاره ماهیانه به مشاوران املاک سپرده است. ملک فوق پارکینگ ندارد و سکونت مالک نیز در همان ساختمان است. طبق بررسی‌های ما قیمت این ملک نیز از سایر موردهای این ناحیه گران‌تر است و قیمت واقعی آن نیز ۱۵‌میلیون تومان رهن با ماهیانه یک‌میلیون تومان اجاره است.

اجاره ماهیانه ملک با دلار ۳هزار تومانی
رواج قیمت‌های نجومی در بازار رهن و اجاره مسکن حکایت از بی‌نظمی‌ها و نبود نظارت از سوی اتحادیه مشاوران املاک دارد و شاید اوج این ماجرا را بتوان از زمان آغاز افزایش قیمت ارز در کشور دانست، زیرا از این زمان بود که اخذ اجاره‌بها در واحدهای لوکس و شمال شهری پایتخت با دلار کلید خورد. بهانه اصلی صاحبخانه‌ها در این گونه موارد ارسال پول برای فرزندانشان در‌ خارج از کشور ابراز شده و در مواردی دیگر لوکس بودن خانه‌ها و مستاجران توریست و اروپایی دلیل اخذ اجاره‌بها با دلار بوده است.

در این نوع قرارداد اجاره مستاجران باید نوسانات حاصل از بازار ارز را نیز در نظر بگیرند و در حالت کلی نمی‌توانند اجاره ثابتی را برای ملک مورد اجاره متصور شوند، برای مثال ملک ۱۸۰ متری در خیابان نفت با اجاره ۲هزار دلار در ماه ممکن است در یک برج با دلار ۲۸۰۰ تومانی ۵ ‌میلیون و ۶۰۰‌ هزار تومان بپردازد و با دلار ۳هزار تومانی ۶‌ میلیون تومان را به‌عنوان اجاره به صاحبخانه بپردازد.                                                                                                                                      

پویمان بازدید : 1 پنجشنبه 17 بهمن 1392 نظرات (0)


رکود ادامه‌دار در بازار خرید و فروش واحدهای مسکونی باعث شده است تا عده‌ای از بنگاه‌های املاک، واحدهایی را که طی چند ماه گذشته فایل کرده بودند اما مدت زمان نسبتا زیادی است که از دست پیگیری خارج شده است؛ مجدد فعال کنند تا شاید مالک همچنان قصد فروش واحدش را داشته باشد.

طبق اظهارات برخی از مشاوران املاک اکنون که اغلب واحدهای مسکونی با افت قیمت مواجه شده‌اند و از طرف دیگر اگرچه خریداری از بازار خرید نمی‌کند، اما به همین دلیل، حجم مراجعه کننده‌ها افزایش یافته است فرصت مناسبی برای فروش واحدهای اکازیون است.
فعالان بازار مسکن معتقدند در شرایط فعلی فروشنده‌های واقعی بهتر می‌توانند در این بازار بی‌رونق واحدشان را به پول نقد تبدیل کنند.
از سوی دیگر بنگاهداران املاک در بین فایل‌های خود فقط به دنبال فروشنده‌ها نیستند، بلکه خریدارانی که واحد مورد نظرشان را براساس بودجه خرید سپرده‌اند فایل‌یابی می‌کنند، زیرا بنگاهداران اظهار می‌کنند در حال حاضر قیمت برخی از واحدهای فروشی شکسته شده و به نرخ درخواستی خریداران رسیده است؛ به همین دلیل مشاوران با اطلاع دادن به این دسته از متقاضیان آنها را به بازدید از واحد موردنظر دعوت می‌کنند.
همچنین رئیس اتحادیه املاک تهران وضعیت رونق بازار مسکن در سه ماه ابتدای سال آینده را  مشابه با شرایط امسال پیش‌بینی کرده است، یعنی روند فعلی تداوم می‌یابد.
وی تعطیلات نوروزی و پس از آن امتحانات مدارس و دانشگاه‌ها را دلیل موثر بر حجم معاملات اعلام کرد و به همین خاطر اظهار پیدایش رونق بازار مسکن را بعید عنوان کرد.
عقبایی در رابطه با عدم افزایش قیمت مسکن در سال آینده، گفت: در سال جاری به علت اینکه افزایش سقف تسهیلات مسکن ابلاغ شد؛ اما سیر افزایش قیمت مسکن شاخص‌هایی دارد که در شرایط حاضر این شاخص‌ها در بازار کنونی مشاهده نمی‌شود. از این‌ رو افزایش قیمت منتفی است.
با این تفاسیر این روش فایل‌یابی توسط مشاوران املاک، شیوه جدیدی است که عده‌ای از فعالان بازار مسکن در پیش گرفته‌اند تا  شاید از این طریق بتوانند کسادی بازار شب عید را به رونق تبدیل کنند و متقاضیان را تشویق به خرید کنند.                    

پویمان بازدید : 2 چهارشنبه 16 بهمن 1392 نظرات (0)


مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان تهران از بسته شدن پرونده مسکن مهر این استان تا پایان سال آینده خبر داد و گفت: 2700 واحد مسکن مهر در دهه فجر امسال و 15 هزار واحد مسکونی نیز تا پایان سال در شهرهای زیر 25 هزار نفر افتتاح می‌شود.

فریبرز واحدی با اشاره به آماده افتتاح بودن 2777 واحد مسکن مهر اظهار کرد: این واحدهای مسکونی در اسلام شهر، قرچک ورامین و تعدادی نیز در واوان آماده افتتاح است.

وی افزود: تعدادی واحد مسکونی نیز توسط بنیاد مسکن در حال آماده‌سازی است که در مجموع با واحدهای اعلام شده تحویل داده می‌شود. همچنین تعدادی واحد باقی‌مانده در شهرهای جدید پرند و پردیس تا پایان اسفند ماه افتتاح می‌شوند.

واحدی با بیان اینکه پرونده مسکن مهر در استان تهران تا پایان سال آینده بسته می‌شود، اظهار کرد: به دلیل باقی‌ماندن تعدادی واحد مسکونی در شهر جدید پردیس که سال گذشته شروع شد تا پایان سال آینده همه کلیه واحدهای مسکونی این دو شهر تحویل داده می‌شود.

مدیر کل اداره راه و شهرسازی استان تهران اظهار کرد: مسیر تردد و دسترسی به این دو شهر جدید نیز تا زمان مقرر آماده و تکمیل خواهند شد.

به گفته وی ٢٢٦٥ واحد مسکن مهر در شهرستان اسلامشهر در سایت‌های استراتوس و ضیاء‌آباد، پروژه ٥١٢ واحدی خود مالکی قرچک، تعریض و بهسازی ١٢ کیلومتر از ٢٢ کیلومتر آزادراه تهران- کرج - مهرشهر، احداث بزرگراه فرارت - بی بی سکینه، احداث باند دوم شریف‌آباد - پیشوا به طول ٩ کیلومتر، تعریض کمربندی دوم تهران به طول ١٣ کیلومتر نیز از پروژه‌های قابل افتتاح در ایام دهه فجر هستند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، واحدی افزود: شش کیلومتر از ٩ کیلومتر پروژه شش خطه کردن چیتگر- شهریار، تعریض محور گردنه قوچک - لشگرک، چهار خطه کردن محور آبسرد - ساران-کیلان - ایوانکی به طول پنج کیلومتر، احداث دوربرگردان ملارد قبچاق، آسفالت ٣٤ کیلومتر راه روستایی در شهرستان‌های استان تهران، احداث تقاطع غیر همسطح و همسطح شهرقدس، لکه‌گیری و روکش آسفالت راه‌های حوزه استحفاظی استان تهران و طراحی و اجرای ٥/١٧ کیلومتر سیستم روشنایی در محور آبعلی، پاکدشت - شریف آباد و چیتگر از دیگر پروژه‌های قابل افتتاح در دهه فجر امسال هستند.              

تعداد صفحات : 27

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 267
  • کل نظرات : 17
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 32
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 32
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 32
  • بازدید ماه : 32
  • بازدید سال : 60
  • بازدید کلی : 1,869